Kako raščivijati vlasničke odnose
Nezavisno od toga ko je korisnik, a ko treba da brine o objektima i prostorima iz sastava ovog Kompleksa - za sve njih na snazi su propisane mere tehničke zaštite, i pored toga što se u pojedinim delovima tog kompleksa i dalje odvija proizvodnja. Ukoliko žele da rade bilo kakve intervencije na objektima, moraju da poštuju propisana ograničenja
U dosadašnjim razgovorima većina sagovornika „Kragujevačkih“ ističe da uslov svih uslova za dalju realizaciju bilo kog od poslova na revitalizaciji Kompleksa Vojno-tehničkog zavoda jeste rešavanje vlasničkih odnosa. Istovetna ocena uslojena je i na prvoj sednici Saveta za realizaciju Projekta revitalizacija “Kneževog arsenala“, održanoj šestog februara 2015. godine na Univerzitetu u Kragujevcu.
Đorđe Milovanović iz kragujevačkog Zavoda za zaštitu spomenika kulture, međutim, kaže da sve određuje zakon donet 2011. godine.
- Po tom zakonu vlasnik celog prostora koji je u okviru Kompleksa Vojno-tehničkog zavoda sada je država, jer sve što se proglasi za spomenik kulture postaje automatski državno vlasništvo. Grad može da bude samo korisnik toga. Isto važi, na primer, i za imovinu Narodnog muzeja. Oni i dalje misle da je to gradsko. A nije, već je državno vlasništvo.
Dogodilo se, međutim, da su do te 2011. i dok Zavod za zaštitu spomenika kulture nije ušao u priču oko elaborata za proglašenje Kompleksa VTZ za kulturno dobro, pojedini delovi promenili vlasnika, mislim pre svega na delove takozvanog „Podrumčeta“. Oni, međutim, po usvajanju navedenog zakona, nisu vlasnici, oni su samo korisnici, i sada je to problem, kaže Milovanović.
Sa druge strane, strategijom i grada i države predviđeno je da na tom mestu - uključujući i objekat „Podrumče“ - bude neka vrsta administrativno-rezidencijalnog sedišta gradonačelnika i dela gradske uprave i sada se postavlja pitanje kako će to da se reši. Doduše, prema Milovanovićevim navodima, postoje usmene potvrde kako je grad završio poslove oko Upravne zgrade VTZ i da predstoji selidba u novi prostor. Ipak, pisanog traga o tome – još nema.
Pri svemu tome – nezavisno ko je korisnik, a ko treba da brine o objektima i prostorima iz sastava ovog Komplksa – za sve njih na snazi su propisane mere tehničke zaštite, i pored toga što se u pojedinim delovima Kompleksa i dalje odvija proizvodnja. Ukoliko žele da rade bilo kakve intervencije na objektima, moraju da poštuju propisana ograničenja. Istini za volju, nema interesovanja za takvim ulaganjima, jer su ti objekti tehnološki davno prevaziđeni.
(Ne)briga grada
Posebno se izdvaja pitanje ko treba da brine o onom otvorenom delu Kompleksa, koji je svojevremeno kupio grad Kragujevac od Grupe „Zastava“.
- Grad kao korisnik trebalo bi da brine o samom prostoru. I tu nisu samo u pitanju zgrade, već ceo onaj trg. Da kažem i to da su na tom prostoru organizovane mnoge manifestacije, da ih ne nabrajam, da su snimani spotovi i promotivni filmovi, pa čak i film i serija „Titanik- krv i znoj“, a nikad ni jedan dinar nije izdvojen od tih prihoda i uložen u bilo šta na tom prostoru. A može to lepo da se organizuje i trebalo bi da se to - kako smo predlagali u studiji izvodljivosti - organizuje po
principu Beogradske tvrđave – napravi javno preduzeće za gazdovanje tim prostorom.To je jedini lek. Ne može tu samo da obitava ni Muzej „Stara livnica“, niti oni imaju snage za to, niti vojna fabrika ima interes da investira u taj prostor. Muzej „Stara livnica“, inače, definitivno može da bude jedan od najboljih muzeja u zemlji, ako ne i najbolji. Vrlo je atraktivan, čak i sa ovakvom dosta prevaziđenom postavkom. Uzgred, dobili smo sredstva od ministarstva i sada radimo prepokrivanje tog
muzeja, objašnjava Milovanović i dodaje:
Uz navedeno, postavlja se i pitanje bezbednosti. Nedavno sam dobronamerno razgovarao sa momcima iz Doma omladine oko Arsenal festa. Poslednjih nekoliko godina niko nam se nije obratio da popričamo o bezbednosti. Mi smo 2007/8. poslednji put uradili „utezanje“ onog dimnjaka. Niko ne razmišlja da prilikom takvih manifestacija postoje određene vibracije koje stvara jaka
muzika. Još onda je grad imao obavezu – pošto Zavod nema statičare – da vrši kontrolu stanja tog dimnjaka. Vidite i sami da je on malo nakrivljen, ali smo sistemom utega obezbedili njegovu stabilnost. Šta ako se ta stabilnost iz bilo kojeg razloga poremeti i dimnjak padne? To se može dogoditi. Ko će onda da odgovara, pita Đorđe Milovanović i dodaje da se u ovom slučaju postavlja i pitanje zašto na tom javnom prostoru, javnom trgu, nikad nema komunalne policije, iako joj je baš to osnovni
zadatak. Naime, po njegovim rečima, to piše i u zakonu i u njihovom statutu da im je obaveza da vodi računa o javnim prostorima, pa i o spomenicima.
- I tamo su razbijali spomenike, skidali spomen-ploče... Bista vojvode Putnika je pretekla slučajno zato što je dobro ankerisana, pokušali su i nju da skinu, ali nisu uspeli. Komunalne policije tu nigde nije bilo, kaže Milovanović.
Kako on procenjuje, pokretna kulturna dobra koja se nalaze na području Kompleksa VTZ ne uklapaju se u postavku Muzeja „Stara livnica“. Prilikom izrade pomenutog elaborata pre proglašenja za nepokretno kulturno dobro popisano je pedesetak mašina i uređaja koji potpadaju u tu kategoriju pokretnog tehničkog nasleđa.
- Ništa od toga nije spektakularno. Mogu da budu muzejski eksponati, ali nemaju tu vrednost da bi se reklo da je to jedinstveno na ovim prostorima.
Uostalom, na području Kompleksa VTZ ima dovoljno objekata koji mogu da budu mesta za još muzeja, za muzejske depoe, za smeštaj različitih institucija kulture, ali nikako da se krene u realizaciju. Ima objekata koji su sad useljivi. Odmah, uz minimalne intervencije, dodaje naš sagovornik.
Hijerarhija poteza
Ako bi se pravila hijerarhija prioriteta i narednih poteza, Đorđe Milovanović pod brojem jedan navodi neophodnost da se reši pitanje vlasništva i korisništva. Pod dva, Muzej „Stara livnica“ mora da se osavremeni, dat je predlog za multimedijalnu postavku, a pod tri je eventualno formiranje još jednog muzeja, muzeja automobilizma – tamo gde je bila stara auto garaža.
- Logično bi bilo da u gradu gde je stvaran prvi automobil i popravljani prvi automobili u ovom delu sveta - ne mislim pri tom na „Fijat“, već na „Ševroletove“ kamione i automobile koji su sklapani i popravljani ovde sve do Prvog svetskog rata. O tome postoje istorijski podaci, čak upisani i u Versajski mirovni ugovor, zna se gde je i šta rađeno u Vojno-tehničkom zavodu.
Tu je (u staroj auto-garaži) i veći prostor, gde mogu da se smeste i stari kamioni, ne samo automobili, kaže naš sagovornik.
Umesto zaključka, Đorđe Milovanović kaže kako se nadao da će brže ići sa realizacijom ideje za FILUM.
- To jeste spas za ovaj prostor, oplemeniti ga mladim ljudima i kreativnim životom umetničkih fakulteta, a onda dolaze i drugi sadržaji, sve do ugostiteljskih objekata, na primer.
KAKO UPRAVLJATI KOMPLEKSOM
Rešenje – javno preduzeće
- Jedini model od kojeg ne odustajem ni ja, ni kolege, je javno preduzeće za upravljanje celim prostorom. Takav koncept svuda se pokazao kao najbolje rešenje. Potrebni su za sve to i novi kadrovi, obrazovani baš u usmerenju tehničkog industrijskog nasleđa, ali i ne samo obrazovani već da su to ljudi koji su posvećeni tom poslu, jednostavno da vode to što rade, insistira Đorđe Milovanović iz kragujevačkog Zavoda za zaštitu spomenika kulture.
PARTNERI I ZAINTERESOVANE STRANE
Ministarstva, grad, FILUM...
Shodno zvaničnom dogovoru postignutom između grada Kragujevca, Univerziteta i nadležne službe zaštite kulturnog nasleđa, izrađeni su strateški okviri projekta ''Rehabilitacije i prenamene Vojno-tehničkog Zavoda'' i tom prilikom definisani su sledeći partneri i zainteresovane strane.
- Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, kao resorno ministarstvo zaduženo za rad institucija zaštite i sprovođenje kulturne politike, u prethodnim godinam je uložilo izvesnu sumu sredstava u cilju zaštite, restauracije i konzervacije pojedinačnih građevina. Interes ove državne institucije jeste da se izuzetno nasleđe industrijske revolucije u ovom delu sveta zaštiti od dalje devastacije davanjem objektima upotrebnu vrednost, ali uz poštovanje konzervatorske filozofije.
- Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije je kao resorno ministarstvo zaduženo za rad Univerziteta u Kragujevcu, zainteresovana strana koja bi realizacijom ovog projekta, rešilo jedan od dugogodišnjih problema – smeštaj više stotina studenata Filološko-umetničkog fakulteta u Kragujevcu unutar prostorija ''Mašinske radionice'' i ''Stare Čaurnice'', koje bi bile readaptirane prema uslovima nadležne službe zaštite.
- Grad Kragujevac, u čijem je vlasništvu celokupan prostor i nekoliko objekata, ima interesa da realizacijom ovog projekta konačno reši nekoliko gorućih problema. Pre svega, prostor za smeštaj i moderno funkcionisanje Zavoda za zaštitu spomenika kulture Kragujevac, adekvatne prostorije za rad ove institucije, prostorije Kulturno informativnog centra itd.
Konačno, ova zapostavljena enklava koja se graniči sa centralnim gradskim jezgrom postala bi dinamično središte umetničkog i urbanog života grada.
- Zavod za zaštitu spomenika kulture Kragujevac, pored višegodišnje aktivne borbe za očuvanje izuzetnog prostora industrijskog nasleđa, ovakvim konceptom prenamene dobio bi garant budućeg opstanka celine i pojedinačnih objekata, a istovremeno bi obezbedio adekvatne prostorije za efikasan rad službe zaštite, kao i permanentan nadzor nad sprovođenjem pomenute strategije na ovom prostoru.
- Filološko-umetnički fakultet Univerziteta u Kragujevcu, nakon višegodišnje mučne borbe za objedinjavanje i smeštaj svih katedri unutar jedne zgrade (danas su razasute na nekoliko lokacija u gradu), konačno bi dobio priliku da obezbedi svojim studentima pristojno učilište za kreativno akademsko obrazovanje. Sa druge strane, pozicioniranjem univerzitetske institucije unutar ovog prostora, on bi dobio izuzetan impuls daljem razvitku i transformisanju u kulturno–edukativni centar u kontekstu
šireg regiona.
- „Zastava oružje“ kao vlasnik zgrade Muzeja „Stara livnica“ ima izuzetan interes da se radovi na zaštiti i konzervaciji najvrednijeg zdanja unutar celine (hramu industrijalizacije Srbije), sa izuzetnom muzeološkom građom i postavkom, nastave sve do dostizanja najviših standarda. Osavremenjavanjem izložbe i pretvaranjem u interaktivnu radionicu, stvorili bi se uslovi za samoodrživost i veću profitabilnost, a opet zahvaljujući pre svega jedinstvenoj zbirci i budućoj pozicioniranosti unutar
kulturnog središta grada.
Evidentan je snažan sveukupni interes lokalne zajednice da se ova prostorna celina rehabilituje, a zgrade od istorijskog i arhitektonskog značaja restauriraju i otvore za javnost, što se može nazreti i iz učestale medijske prisutnosti ''Vojno–tehničkog zavoda'' u poslednjim godinama.
(Prema Studiji izvodljivosti koju je uradio Zavod za zaštitu spomenika kulture Kragujevac)]
LOKALNA SAMOUPRAVA VLASNIK DELA KOMPLEKSA VTZ
Šta je grad kupio
U nastojanju da u okviru realizacije projekta „Otvaranje `zabranjenog grada`“ dobijemo odgovor na pitanje šta je, kad i pod kojim uslovima grad kupio, a pripada Kompleksu Vojno-tehničkog zavoda u Kragujevcu, koji je proglašen 2014. za prostornu kulturno-istorijsku celinu od izuzetnog značaja za Republiku Srbiju, skoro dva meseca uporno pokušavamo da dođemo do sagovornika iz gradske uprave. Po, reklo bi se, već oprobanom modelu, nadležni ostaju neumoljivo nemi. Iz informativne
službe upućuju na upravu za imovinu, u Upravi nadležni „nemaju vremena“, zatim traže pitanja u pisanom obliku, pa kad ih dobiju odgovaraju kako su „na putu“ ili – u konačnom - upućuju na službu Katastra (?!) po informacije.
Kako, međutim, istorija ne počinje od aktuelne lokalne vlasti, podatke smo dobili od jednog od učesnika u ovom poslu, sklopljenom u jesen 2006. godine između holdinga „Grupe „Zastava“ i gradske uprave.
Podsetimo, to je vreme propalog pokušaja privatizacije društva „Zastava kamioni“, kada je za glavni razlog neuspeha proglašen višak zaposlenih u toj „Zastavinoj“ fabrici.
Da bi se broj zaposlenih bitno smanjio, bilo je potrebno ponuditi otpremnine bolje od ponuđenih 100 evra po godini radnog staža, koliko je država u to vreme zvanično davala svakom radniku koji se opredeli da dobrovoljno ode iz fabrike. Zato je bilo potrebno obezbediti dodatni novčani fond za ove namene pa je, između ostalog, sačinjen dogovor između rukovodstva Grupe „Zastava“ i lokalne uprave da „Zastava“ proda, a grad kupi deo imovine fabrike kamiona.
Osim otpremnina za višak zaposlenih, interes grada bio je da se obezbede uslovi za dalje funkcionisanje „Kamiona“ u nadi da dolazak „Fijata“ može da bude uvod u povratak „Fijat Iveka“ u „Zastavu kamione“, ali i da se sačuva celina tzv. Miloševog venca i spreči njegova devastacija.
Ugovorena je i vrlo brzo realizovana kupovina od strane grada grupe objekata koji nisu bili od značaja za tehnološko funkcionisanje „Zastave kamiona“, a ono malo postojeće proizvodne opreme preseljeno je u bolji prostor.
Kupljeni su objekti starog magacina, zdanje „sa topovima“ (Čaurnica) i plato sa dimnjakom, ukupne površine od tri hektara. Grad je ovaj prostor i objekte platio tri miliona evra u dinarskoj protivvrednosti po tadašnjem kursu evra. Inače, sve kupljeno bilo je bez „tereta“, odnosno hipoteka ili bankarskih opterećenja.
Kupac je odmah ušao u posed, ogradio kupljeni prostor, ali našem sagovorniku nije poznato da li se grad i uknjižio kao vlasnik.