Evropska sminka za lokalna resenja
Do kraja oktobra ove godine sve jedinice lokalne samouprave u obavezi su da usvoje Lokalni antikorupcijski plan kako bi država ispunila jednu od obaveza pregovaračkog okvira o Poglavlju 23 u procesu prijema Srbije u Evropsku uniju
Kragujevačko Gradsko veće poslednjeg dana maja usvojilo je sastav radnog tima čiji je zadatak izrada nacrta Lokalnog antikorupcijskog plana za grad Kragujevac.
Istini za volju, sličnu odluku Gradsko veće usvojilo je trećeg avgusta 2010. godine, kada je na inicijativu Biroa za društvena istraživanja donelo Odluku o pristupanju izradi Lokalnog plana za borbu protiv korupcije u Kragujevcu i imenovalo radnu grupa za njegovu izradu, a februara naredne godine takav plan predstavljen je javnosti i ustanovljen je Lokalni antikorupcijski forum. Zato pitamo šta je povod da se pristupi ponovnoj izradi jednog ovakvog dokumenta.
– Od usvajanja prethodnog Lokalnog antikorupcijskog plana do danas došlo je do izmene pojedinih propisa iz ove oblasti, a neophodno je i njihovo usaglašavanje sa odredbama iz Akcionog plan za pregovaranje Srbije o članstvu u Evropskoj uniji za Poglavlje broj 23. Tim Akcionim planom se predviđa jačanje preventivnih antikorupcijskih mehanizama na nivou lokalne samouprave, pa je predviđeno da gradovi i opštine usvoje i primene lokalne akcione planove za borbu protiv korupcije, odnosno lokalne
antikorupcijske planove. Rok za završetak ovoga posla je prolongiran sa 30. juna na 31. oktobar ove godine, kaže Jelena Bojović, načelnica Gradske uprave za poslove gradonačelnika i Gradskog veća.
Svi po istom modelu
Prema njenim rečima, ovi planovi predstavljaju dokumente u kojima se identifikuju nadležnosti, oblasti, procesi i procedure rizični za nastanak različitih oblika korupcije i kojima se propisuju načini za upravljanje ovim rizicima, odnosno načini za njihovo otklanjanje. Primenom lokalnih akcionih planova i uspostavljanjem adekvatnih mehanizama za praćenje njihovog sprovođenja, jedinice lokalne samouprave jačaju svoju otpornost na nastanak korupcije, na nepravilnosti i zloupotrebe javnih
resursa, odnosno jačaju svoje kapacitete za zaštitu, zastupanje i ostvarivanje javnog interesa lokalne zajednice.
– Radni tim za izradu nacrta Lokalnog antikorupcijskog plana za grad Kragujevac u svom sastavu ima 11 članova da bi bio operativniji i efikasniji, ali tokom pripreme nacrta ovog dokumenta moguće je formiranje podtimova za pojedine oblasti, a predviđeno je da o pitanjima iz ove oblastu budu konsultovane i organizacije nevladinog sektora, kao i druge zainteresovane organizacije i institucije. U svakom slučaju, naš cilj je da se adekvatnim lokalnim antikorupcijskim mehanizmima obezbedi
transparentan rad organa lokalne samouprave i njima podređenih javnih preduzeća, kao i transparentno kreiranje i trošenje budžeta i adekvatan odgovor civilnog društva i medija na korupcijske izazove, kaže naša sagovornica.
Akcionim planom za pregovaračko poglavlje 23 predviđeno je da Agencija za borbu protiv korupcije izradi model Lokalnog antikorupcijskog plana na osnovu koga će svaka jedinica lokalne samouprave donositi sopstveni akcioni plan. Takav model Agencija je izradila uz podršku i u saradnji sa Stalnom konferencijom gradova i dostavljen je lokalnim samoupravama.
Izvori korupcije
Predlagači modela navode kako je Lokalni antikorupcijski plan (LAP) preventivni mehanizam za uvođenje načela dobrog upravljanja i dobre uprave u rad lokalnih organa i službi i drugih organa javne vlasti koji na lokalnom nivou zadovoljavaju potrebe i interese lokalnog stanovništva i lokalne zajednice.
Kocept LAP koji se predlaže ovim Modelom zasnovan je na identifikovanju normativnih, institucionalnih, organizacionih i praktičnih rizika za nastanak korupcije i na sprovođenjumera za njihovo otklanjanje, odnosno na otklanjanju uzroka za nastanak korupcije, zloupotreba i nepravilnosti i otklanjanju lošeg upravljanja u najširem smislu reči. Svrha ovog dokumenta, odnosno njegovog usvajanja, efikasne primene, konzistentnog praćenja i merenja efekata jeste da jedinice lokalne samouprave učini
otpornijim i osetljivijim na koruptivne rizike koji postoje u okviru u kom lokalna samouprava ostvaruje svoje nadležnosti, odnosno da u perspektivi utiče na smanjenje korupcije.
Međutim, LAP je kao samo jedan od mogućih i sadašnjem stepenu razvoja prilagođenih antikorupcijskih alata na lokalnom nivou vlasti, koji ne može i neće jednom i za svagda rešiti problem korupcije, ali koji, ukoliko se dobro razume, iskreno prihvati i adekvatno primeni, može značajno uticati na proces rešavanje problema korupcije. Osim toga, svaki pojedinačni LAP treba posmatrati kao „živu materiju“i kao dokument koji predstavlja trenutni presek stanja koji zavisi, pre svega, od
aktuelnog pravnog okvira te je potencijalno podložan čestim izmenama.
Ciljevi koji su u njemu definisani treba da predstavljaju poželjno buduće stanje u kom su ti rizici otklonjeni ili makar svedeni na minimum. Reč je pojavama poput postojanja prevelikih i/ili nepotrebnih diskrecionih ovlašćenja u kojima organ, služba, telo ili službenik lokalne samouprave donosi određenu odluku, odnosno odsustvo jasnih, preciznih i unapred utvrđenih uslova, kriterijuma i merila za donošenje odluke. Diskreciona ovlašćenja u donošenju pojedinačne odluke nužno moraju
da postoje, ali je pitanje kakvog su ona karaktera i da li su i na koji način ograničena. Drugim rečima, ukoliko ta ovlašćenja nisu ograničena i unapred poznata svim učesnicima jednog procesa donošenja odluke, ona vrlo lako mogu dovesti do korupcije. Zbog toga će se značajan broj ciljeva u LAP-u odnositi na potrebu i značaj smanjenja diskrecionih ovlašćenja, odnosno na uvođenje uslova, kriterijuma i merila za donošenje odluke u najrazličitijim oblastima.
Sledeće je odsustvo javnosti rada, odnosno odsustvo transparentnosti uradu; korupcija nastaje uglavnom tamo gde ne postoji mogućnosti da se ona otkrije, da se o njoj sazna i da se zbog toga doživi osuda bilo koje vrste (društvena, moralna, politička ili pravna). Kao što je odsustvo javnosti rada potencijalni uzrok ili okolnost koja pogoduje nastanku korupcije, tako se i povećanje javnosti rada uvek i iznova javlja kao neophodna mera za prevenciju korupcije.
Jedan od rizika za pojavu korupcije je i odsustvo odgovornosti („polaganja računa“) za rad, koje u sebi može sadržati, na primer, sledeće elemente: odsustvo obrazlaganja donete odluke, odsustvo mogućnosti preispitivanja donete odluke, odsustvo izveštavanja o radu i odgovaranja za svoj rad, kao i odsustvo moralne, političke, disciplinske, prekršajne ili krivične odgovornosti.
Takođe, među rizike spada odsustvo adekvatnog nadzora i kontrole, bilo da ona dolazi iznutra ili spolja (od drugih organa i instanci ili od javnosti). Načelno posmatrano, ne bi trebalo da postoji nijedna situacija u kojoj postupanje bilo kog organa javne vlasti ne podleže nečijem nadzoru. Čak se i najviši organi javne vlasti nalaze u sistemu „provera i ravnoteže“ koji proističe iz demokratskog načela podele vlasti. Ukoliko nadzornog mehanizma nema ili ukoliko je on neefikasan, šanse da
će doći do korupcije rastu.
Vrednosti
Vrednostina kojima treba da se zasniva sam LAP, kao i proces njegovog usvajanja, primene i praćenja su uglavnom iste one vrednosti na kojima počiva svaki koncept dobrog upravljanja.
Tu je na prvom mestu odgovornost. Odgovoran proces usvajanja LAP-a bi trebalo da podrazumeva najmanje dva elementa: prvi se odnosi na to da celokupan sistem lokalne samouprave, to jest organi JLS, javne službe, javna preduzeća, druge organizacije u sistemu lokalne samouprave, kao i i civilno društvo i građani teba da budu svesni svoje uloge, odnosno svoje odgovornosti u ostvarenju svrhe i postizanju ciljeva ovog dokumenta, a drugo načelo se odnosi na to da odgovorna izrada i usvajanje
LAP-a znači da je važno ovaj dokument sagledati kao „unutrašnju“ potrebu lokalnih samouprava, a ne kao nametnutu birokratsko-administrativnu obavezu koju je potrebno samo formalno ispuniti.
Sledi transparentost, s obzirom na to da se javnost rada u Modelu LAP-a promoviše kao jedna od osnovnih brana za nastanak korupcije. Zato celokupan proces usvajanja, primene mera i praćenja LAP-a potrebno je učiniti što je moguće otvorenijim i dostupnim javnosti. Javnost treba da ima mogućnost i pravo da zna na koji način je usvojen ovaj važan dokument, kakav je status mera i aktivnosti koji se u njemu nalaze i kakvi su efekti onoga što je na osnovu njega sprovedeno.
U ovom kontektu bitna je i participacija, odnosno učešće građana i lokalne zajednice; iako je nosilac LAP-a lokalna samouprava i najveći broj mera treba da sprovedu njeni organi i službe, pozitivne efekte i rezultate ovog dokumenta treba da oseti čitava zajednica, kao i efikasnost i efektivnost u procesu usvajanja, primene i praćenja Lokalnog antikorupcijskog plana.
PROCEDURA
Primenu prati drugi tim
O Nacrtu Lokalnog antikorupcijskog plana, prema rečima Jelene Bojović, biće organizovana javna rasprava, a zatim će biti urađen finalni tekst koji se upućuje Gradskom veću na usvajanje.
Po usvajanju, Gradsko veće formira Radnu grupu za praćenje primene Lokalnog antikorupcijskog plana, u čiji sastav neće biti uključeni članovi radnog tima za izradu nacrta ovog dokumenta, a biće formiran i Lokalni antikorupcijski forum u novom sastavu.
NOVI ANTIKORUPCIJSKI DOKUMENT
Šta je to Plan integriteta
Značajniji od Lokalnog antikorupcijskog plana – bar prema navodima načelnice Gradske uprave za poslove gradonačelnika i Gradskog veća – jeste dokument koji nosi naziv Plan integriteta i spada među takozvane strateške dokumente.
Procedura izrade ovoga plana razlikuje se od one prema kojoj se radi LAP, podrazumeva „on lajn“ popunjavanje upitnika od najmanje 30 procenata zaposlenih kako bi se identifikovale sve oblasti izložene korupciji, a na njegovu izradi su obavezane sve gradske uprave i službe.
Kompletna izrada Plana integriteta vrši se isključivo elektronski, a rok za njegov završetak je takože 31. oktobar 2017. godine.
Realizaciju projekta „STOP KORUPCIJI“ finansijski je podržalo Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije na Konkursu za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja za štampane medije, radio, internet medije i novinske agencije u 2017. godini.