Ubuduće pod kapom „Šumadije”

Ubuduće pod kapom „Šumadije”

 

Nakon 14 godina poslovanja Gradska agencija za saobraćaj (GAS) od nove godine prestaće da postoji, a zaposleni će preći pod okrilje JKP „Šumadija”, odlučili su odbornici na skupštinskom zasedanju, održanom prošlog utorka

Sa novim statusom, od prvog januara, GAS će obavljati uslugu javnog transporta putnika, a rukovodilac službe biće saobraćajni inženjer u tom preduzeću Aleksandar Popović, koji će biti zadužen za sve dosadašnje delatnosti preduzeća poput dopune i prodaje karata, izdavanja različitih potvrda i redova vožnje. Takođe, biće odgovoran i za deo koji čini srž postojanja preduzeća – redove vožnje, mrežu linija, stajališta, razvoj gradskog prevoza, kontrolu u vozilima. 
Kada je reč o broju zaposlenih koji prelaze u novo preduzeće, on se, prema rečima još uvek aktuelnog direktora GAS-a Dušana Obradovića, neće menjati. Nekada je firma imala 56, a sada 41 zaposlenog i proces racionalizacije je završen pre pripajanja „Šumadiji”. Više od polovine zaposlenih ostaće u službi korisničkog servisa, dok će drugi deo biti raspoređen u stručnim službama, pravnoj, finansijskoj, logistici. 

Nikome ništa ne duguju

GAS neće biti ni najmanje opterećenje „Šumadiji”. Nikome ništa ne duguje, niti se ovom preduzeću duguje i prava je milina za direktora da preda jedno ovakvo preduzeće. JKP „Šumadija” je dobila na upravljanje preduzeće, zapravo delatnost koja je „zdrava” i koja poslednje dve godine beleži sjajne rezultate. Promenom sistema naplate, koji je uveden ove godine, više nećemo dobijati ni subvencije od grada, već će gradski prevoz ubuduće biti profitabilna delatnost. Samo ove godine grad je izdvojio 400 miliona dinara subvencija, a od naredne plaćaće samo uslugu prevoza povlašćenim kategorijama, objašnjava Obradović. 
On dodaje da je sistem javnog prevoza u gradu dugo urušavan, počev od „Autosaobraćaja”, a kasnije je tome doprinela i nelojalna konkurencija nelegalnih linijskih taksista, kojih ima i danas, ali u GAS-u kažu da je njihov posao da maksimalno podignu kvalitet dodeljene delatnosti i to će nastaviti da radimo i u okviru JKP „Šumadija”.
Treba podsetiti da je GAS pre tri godine podigao kredit u iznosu od tri miliona evra koji je nedavno izmiren u potpunosti. Takođe i dug prema prevoznicima koji je u jednom periodu iznosio preko 300 miliona dinara, među kojima je najviše potraživala „Lasta”, namiren je u celosti i sada sva plaćanja teku redovno. Izmirene su i sve obaveze prema dobavljačima, kojima se nije plaćalo i po godinu dana. Prihod preduzeća porastao je za 6,51 posto, što je kažu odgovor građana da se vraća poverenje u gradski prevoz.
Naročito su ponosni na rezultate koji su postignuti novim načinom naplate karata, takozvanim tiketingom. Gotovo 70.000 građana ima EKG karticu, što je, kaže Obradović, zadovoljavajuće, ali je daleko od devedesetih godina kada je bila kriza goriva, pa je gradski prevoz koristilo i do 130.000 putnika dnevno. 
Da raste poverenje građana u gradski prevoz, svedoči činjenica da je do sada izdato 45.600 personalizovanih kartica od kojih 34.000 povlašćenim kategorijama (učenici osnovnih i srednjih škola, građani preko 65 godina starosti i socijalne kategorije), a ostalo zaposlenima, nezaposlenima i penzionerima mlađim od 65 godina. Prodato je i preko 25.000 nepersnolizovanih EKG kartica,  a više od 600 Kragujevčana koristilo je prethodnog meseca master karticu za plaćanje u autobusu. Lepa vest da je preko stotinu građana iz raznih krajeva grada donelo na šaltere GAS-a kartice koje su njihovi vlasnici izgubili.

Ne odustajemo od planiranog

Osim što JKP „Šumadija” dobija „zdravo” preduzeće i unapred racionalizovan broj zaposlenih, GAS im prenosi i velike ambicije i planove. 
-    Naši planovi za dalji razvoj gradskog prevoza su izuzetno veliki. U Kragujevcu smo postavili standarde kojih nema u Srbiji i naredne godine nastavićemo da podižemo kvalitet u gradskom prevozu, obećava Obradović.
Najvažnija stavka za 2020. godinu je novi tender za prevoznike, sa zahtevima koji će podići lestvicu kvaliteta na viši nivo. Krenuće se od banalnih stvari kao što su  specijalizovane kante za đubre u vozilima gradskog prevoza, preko reflektora koji će se paliti prilikom svakog otvranja srednjih i zadnjih vrata, ugrađivanja dugmeta za najavu izlaska do novog uređaja za pojačanje vaj faj signala, koji će obezbediti daleko brži i stabilniji intenet.  
Novina će biti i plaćanje SMS-om, čime bi trebalo da se ukine kupovina karata kod vozača. Inače, broj prodatih karata kod vozača u ovoj godini pao je za 95 posto, otkakao je  cena više nego udvostručena i iznosi 150 dinara za jednu vožnju. Za uslugu plaćanja SMS-om potrebno je obaviti mnogo papiroloških priprema, što će uticati na rok za početak primene ove usluge. Najavljeno je i uvođenje još nekih detalja, koje će biti uslov, ali ne i veliko opterećenje za prevoznike. Sve ove promene očekuje se da zažive do kraja naredne godine, a ono što građani mogu da očekuju na početku 2020. je primena grupne karte za prevoz, odnosno jednom nepersonalizovanom EKG karticom moći će da se plati prevoz za više putnika u istom pravcu. 
Kada je reč o statističkim podacima primetno je da je povećan broj polazaka i to za 30 posto, dok je realizacija polaska stopostotna, dakle autobusi polaze redovno i na vreme. Iz meseca u mesec zabeleženo je i povećanje broja korisnika o čemu svedoči i studija iz 2017. godine u kojoj je evidentirano 33.000 korisnika dnevno, do ih je sada oko 50.000 svakog radnog dana. Iako su podaci zadovoljavajući, cilj je da se svakodnevno preveze 100.000 putnika. 
Kao poseban kvalitet Obradović ističe visok kvalitet emisione klase motora.
-    Mi smo apsolutni šampioni po pitanju emisione klase motora. Često uzimam primer Niša, gde je emisiona klasa motora minimalna euro tri motor. U Kragujevcu imamo 78 autobusa i ni jedan nema euro tri, samo jedno vozilo ima euro 4, dok sva ostala imaju emisionu klasu euro 5 i više. Ovo je standard koji nemaju ni mnogi glavni gradovi u našem okruženju. Dakle, za zagađenje u gradu nisu krivi autobusi gradskog prevoza, zaključuje naš sagovornik.  
Gugl tranzit je nešto na šta su naročito ponosni, za šta je grad dobio nagradu. Za obavljeni posao najviše zasluga pripada zaposlenom u GAS-u Savi Eriću, koji je mesecima radio na „tačkanju grada”, kako bi se Kragujevac našao na mapama sveta, a građani i svi drugi mogli da i u sa najudaljenijeg mesta u gradu dobiju odgovor kako da najbrže i najkraće dođu do grada. 
I video nadzor u vozilima značajno je podigao sigurnost od pljački i šikaniranja putnika i vozača u autobusima, a velika je pomoć i u rasvetljavanju saobraćajnoh nezgoda. Mada još uvek nisu urađena autobuska stajališta, uveliko najavljivana tokom godine, do sada je tablom obeleženo 270, a pomoću koda koji se nalazi na svakoj od njih, telefonskim pozivom dobija se informacija kada očekivani autobus treba da stigne.  
Od 78 autobusa više od polovine su niskopodoni, što znatno olakšava ulaz i izlaz putnicima, a još 15 posto vozila biće zamenjeno novim, niskopodnim. 
Pitali smo Obradovića da li razmišljaju da u vozila ugrade rampe koje podižu invalidska kolica, što bi osobama sa invaliditetom omogućilo da idu gde žele. Odgovorio je da zapravo svi naši autobusi imaju rampu, ali vozač mora da izađe iz vozila i sam je namesti. Sa druge strane, zakonom je zabranjeno vozaču da napušta vozilo i izlazi van, pa se rampe sada ne koriste. Alternativa je ugradnja elektronska rampa, ali su one veoma skupe i koštaju više nego polovni autobus, pa za sada nema izgleda da će ih biti. 
Mada, priznaju u GAS-u nije sve na najvišem nivou i onako kako bi želeli, ipak zadovljoni su onim što je postignuto za kratko vreme. 
-    Uradili amo anketu na 3.500 ispitanika uz pomoć nezavisnih anketara i to je najveća studija posle one iz 2017. godine koja je imala manje ispitanika, a više pitanja. Želeli smo da ispitamo šta građani misle o gradskom prevozu u raznim segmentima – redovnosti polazaka, lakoći korišćenja, mogućnosti produžavanja EKG kartica. Rezultati su impresivni i zadovoljni smo onim što smo uradili, zaključuje Dušan Obradović. On poziva građane da daju i svoje primedbe, da  skrenu pažnju na eventualne propuste, jer na kraju oni plaćaju ovu uslugu.   
 Na kraju neizbežno je bilo pitanje šta će ubuduće raditi dosadašnji direktor GAS-a, koji zvanično od 1. janura aprestaje da obavlja ovu funkciju.
-    Moja ambicija je da svoj doprinos dam kroz modernizaciju i digitalizaciju gradskog prevoza, sa nekog mesta u okviru JKP „Šumadija”. Obavljaću funkciju izvršnog direktora, verovatno sektora analitike. Neke stvari sam pokupio iz sveta i dok god mogu da uradim nešto korisno na lokalnom nivou, ja ću to činiti. Istrajaću na svemu što je započeto, kaže Obradović i dodaje da imaju na šta da budu ponosni, jer su postali firma koja je izašla iz anonimnosti i prepoznata je u javnosti.        

 

URAĐENI PROJEKTI I OBEZBEĐENN NOVAC ZA STAJALIŠTA
Gradnja počinje (malo) sutra  

Autobuska stajališta su postala prava agonija, kaže Dušna Obradović. On tvrdi da je GAS odradio sav svoj posao još početkom godine, probno stajalište je urađeno još u martu, Direkcija za urbanizam je završila veći deo, JKP „Šumadija” je dobila novac za gradnju i odavno su se stekli uslovi za raspisivanje tendera, ali on još uvek nije raspisan. 
-    Odgovor na pitanje zašto nisu urađena stajališta je neobjašnjiv. Da sam se ja pitao sva stajališta bi do sada bila postavljena. Očekivao sam ovo otezanje, ali ni u kom slučaju ne ovoliko. Dakle razlog zbog čega ih još nema meni je nepoznat, mada ne isključujem postojanje nekog racionalnog objašnjenja, koje nije stiglo do mene. Kad god sam pitao kada će početi gradnja, odgovor je bio sutra, kaže Obradović.
 S obzirom da postoje svi projekti i da je obezbeđen novac, obećava da će i dalje uporno nastojati da se posao dovede do kraja.

BEZ ZAMENE KARTICA ZA STARIJE OD 65 GODINA
Častili penzinere

Velika novina za sugrađane starije od 65 godina, koji su ove godine u rekordnom broju preuzeli kartice, čak 19.000 njih, je da neće morati da uzimaju nove legitimacije za narednu godinu. Kartice koje već imaju važiće i dogodine, tako da su oslobođeni  čekanja u redu na kraju ove godine, ali i plaćanja od 600 dinara za zamenu stare kartice.