Dzez se sluša otvorenog srca

Dzez se sluša otvorenog srca

U Srbiji je sve svedeno na jedno te isto, a posledice toga su strašne. To nije pitanje samo muzike, to je pitanje kulture ponašanja nekih „uzora” koji imaju medijski prostor, kaže Hadžimanov

Na letnjoj sceni SKC-a održan je tradicionalni koncert ansambla “Trio sveti” za koji nastupaju bubnjar Marko Đorđević, klavijaturista Vasil Hadžimanov i gitarista Branko Trajić.
„Trio Sveti” jedan je od najboljih džez sastava sa ovih prostora, koji skoro dve decenije kombinuje džez muziku sa motivima Balkana.
Marko Đorđević spada u najbolje svetske džez bubnjare i već dve decenije gradi uspešnu karijeru u Americi, gde je i predavač na prestižnom Univerzitetu „Berkli”. Branko Trajić je vrsni gitarista koji je “ispekao zanat” kod legendarnog Radomira Mihajlovića Točka, nakon čega je otišao na usavršavanje u Holandiju, gde je diplomirao na muzičkoj akademiji u Amsterdamu.
Kompozitora i pijanistu Vasila Hadžimanova ljubiteljima džeza ne treba posebno predstavljati. On se u Srbiji proslavio kao osnivač i član Vasil Hadžimanov benda. Nastup na letnjoj pozornici SKC-a bio je povod za razgovar sa Hadžimanovim koji tvrdi da rado i redovno nastupa u Kragujevcu.
- Nastupam ovde u raznim kombinacijama i sa svojim bendom i sa Dušanom Jeftovićem. Kragujevac je grad sa sjajnom tradicijom i fantastičnim muzičarima, kaže Hadžimanov.
U svojoj bogatoj muzičkoj karijeri sarađivao je sa poznatim svetskim muzičarma poput Dejvida Gilmora i Krisa Čika, kao i i sa mnogim domaćim zvezdama. Za sve njih tvrdi da su na neki način „odgovorni” za to kako on danas svira. Saradnja sa sjajnim muzčarima za njega nije samo sjajan koncert ili album, već mnogo više od toga. On smatra da se svaki put iznova uči kada se svira sa nekim ko je bolji i ko zna više. Imao je sreću, naglašava, da svira sa mnogo dobrih muzičara koji su mu pomogli da kreira svoj stil i zvuk.
Činjenica je da u medijima u Srbiji nema mesta za alternativnu muziku, mada muzička scena treba da podrazumeva prisutnost svih žanrova, da ljudi imaju mogućnost da izaberu šta žele da slušaju, tvrdi poznati klavijaturista.
-U Srbiji je sve svedeno na jedno te isto, a posledice toga su strašne. To nije pitanje samo muzike, to je pitanje kulture ponašanja nekih “uzora” koji imaju medijski prostor. Sve ono što je implantirano u medijsku sliku u poslednjim decenijama, direktno kreira neki stav i stil ponašanja mladih ljudi, a svakodnevno gledamo posledice toga. Naravno, ne želim ništa loše da kažem o mladim ljudima koji su usvojili taj način ponašanja, nisu oni krivi.
Kriva je aljkavost i nezainteresovanost države da napravi balans i da pomogne ljudima koji se bave umetničkom muzikom. Država ne radi ono što svaka ozbiljna država treba da radi - da razmišlja o kulturnoj slici svoje zemlje i svojih stanovnika. Mi imamo mnogo finih, sjajnih, talentovanih, mladih muzičara, koji i pored toga što je sve protiv njih, uporno sviraju ono što žele, kaže naš sagovornik.
Iako je izvorni džez nastajao u sasvim drugačijim uslovima i okolnostima, neke stvari uvek ostaju iste, a to je da je džez uvek na margini. U tom kontekstu nije velika razlika između modernog i izvornog džeza, jer danas džez muzičari vode istu onu bitku koju su vodili rodonačelnici te muzike.
- DŽez je muzika koju ne može da sluša veliki broj ljudi, ali odnekud je to i neosnovana tvrdnja, jer jedino što ti je potrebno za slušanje džez muzike je da dođeš otvorenog srca i sa nekom radoznalošću u sebi, da dozvoliš da te neko odvede na mesto na kome možda nisi bio. Ne moraš da poznaješ harmonsku strukturu, potrebno je samo da se prepustiš muzičarima i da dozvoliš da zajedno sa njima izmaštaš ono što oni maštaju na sceni, objašnjava Hadžimanov.
Poznati klavijaturista trenutno se bavi primenjenom muzikom za jednu seriju i dokumentarni film. Izašao je novi album Vasil Hadžimanov benda pod nazivom “Lajns in send”. Sa “Trio svetim” imaće još nekoliko nastupa tokom leta, a snimio je disk sa Dušanom Jeftovićem koji uskoro treba da izađe. I sa svojim makedonskim triom snimio je jubilarni disk na desetogodišnjicu od izlaska prvog albuma.
Kaže da sada ima privilegiju da radi samo sa ljudima koje sam odabere, čime ne može svako da se pohvali. I pored mračne slike koja okružuje region, on je ipak uspeo da radi ono što najviše voli i najbolje ume.