Gubitak preko 52 milijarde dinara

Gubitak preko 52 milijarde dinara

Akcionarsko društvo za promet putničkih vozila i rezervnih delova „Zastava automobili”, koje je zapravo sledbenik Fabrike automobila „Zastava”, od 5. jula nalazi se u prethodnom stečajnom postupku. Rešenje o uvođenju ovog postupka, koji traje do mesec dana, doneo je kragujevački Privredni sud i zakazao prvo ročište za 21. jul, kada će se doneti i konačna odluka da li se u preduzeću uvodi stečaj. 

Predlog za uvođenje stečaja podnelo je Ministarsvo privrede 23. juna, navodeći da je u septembru prošle godine za ovo preduzeće pokrenut postupak privatizacije, a u novembru određen i model i to prodaja imovine javnim nadmetanjem. Ali, kako javni poziv za prodaju imovine nikada nije objavljen, Ministarstvo je donelo odluku da predloži uvođenje stečaja kako bi se namirili dugovi poveriocima.

Ministarstvo kao predlagač navodi da su se stekli zakonski uslovi jer je račun preduzeća u neprekidnoj blokadi od 11. februara prošle godine. Takođe, ispunjen je i drugi razlog, a to je prezaduženost, o čemu je kao dokaz poriložen godišnji finansijski izveštaj za 2014. godine, gde je evidentiran gubitak iznad visine kapitala na dan 31. decembra 2014. godine od čak 52 milijarde 965 miliona dinara.

Inače, blokada računa preduzeća na dan 12. jula iznosila je 114 miliona dinara. Praktično, svi dugovi Fabrike automobila „Zastava” nakon gašenja proizvodnje vozila ostali su ovom preduzeću, dok su proizvodne hale unete kao ulog države u novoformiramno zajedničko preduzeće sa kompanijom „Fijat”. 

Prilikom otvaranja prethodnog sterčajnog postupka stečajni sudija je konstatovao da preduzeće poseduje upisan novčani kapital i imovinu znatnije vrednosti, pa je naložio mere obezbeđenja radi sprečavanja promene imovinskog položaja stečajnog dužnika. To znači zabranu raspolaganja novčanim sredstvima i raspolaganja imovinom. 

Prvi predlog za uvođenje stečaja u „Zastava automobile” podnela je tokom 2013. godine Republička poreska uprava zbog neizmirene poreske obaveze od 54,2 miliona dinara, a već tada se navodi da kod dužnika postoji trajnija nesposobnost plaćanja i da su neizmirene obaveze po osnovu javnih prihoda oko pet milijardi dinara, iako dužnik nije mogao da se izjasni iz kog perioda datiraju obaveze. 

Međutim, tada je ovo preduzeće od stečaja zaštitio Zakon o privatizaciji, jer se firma tada nalazila u postupku restrukturiranja, pa u njoj nije moglo da se obavlja prinudno izvršenje, a samim tim ni uvođenje stečajnog postupka. Ovoga puta takve prepreke ne postoje jer je preduzeće AD „Zastava automobili” deo Grupe „Zastava vozila”, u kojoj je postupak privatizacije okončan odlukom Ministarstva privrede, po kojoj od početka ove godine sva preduzeća iz ove grupe treba da odu u stečaj. 

Pored ovog preduzeća u sastavu Grupe „Zastava vozila” su još Fabrika kamiona „Zastava”, Fabrika specijalnih vozila „Sombor”, „Zastava INPRO”, „Rezervni delovi”, „Hortikultura”, kao i krovno Holding preduzeće koje upravlja firmama članicama. U preostalim firmama Grupe „Zastava vozila” stečajni postupci još nisu pokrenuti.