Bez premca među autorima spotova

Bez premca među autorima spotova

Tri učenice osnovne škole „Stanislav Sremčević” Milena Kadić, Jana Marković i Nevena Veljković, učenice osmog šest razreda, na republičkom konkursu „Krv život znači”, osvojile su prvo mesto u konkurenciji od 17 video-radova prispelih iz cele Srbije, u kategoriji učenika sedmog i osmog razreda. Na ovaj konkurs je, inače, prispelo ukupno oko 16.000 radova iz 484 škole iz 106 sredina naše zemlje. Ovogodišnji pobednici dolaze iz 21 mesta Srbije, među kojima je – zaslugom ove tri naše mlade sugrađanke – i grad Kragujevac.
Republička organizacija Crvenog krsta raspisuje ovaj konkurs već 27 godina zaredom, sa željom da davalaštvo krvi postane svakodnevnica u razgovorima i razmišljanjima mlade populacije. Naši osnovci već tri godine ostvaruju izuzetne rezultate u konkurenciji literarnih i likovnih ostvarenja, a prvi put oprobali su se u ovoj novoj kategoriji – video radova, koja je ustanovljena prošle godine. 

Prolaze samo najbolji

Propozicije za vrednovanje prispelih radova inače određuje Republički Crveni krst, a na osnovu toga na lokalnom nivou se raspisuju konkursi i vrši prva selekciju radova. Među 500 prispelih ostvarenja  kragujevačkih osnovaca ponajmanje je bilo iz kategorije video-radova – samo 18, a jedan grad može da pošalje samo najbolji rad. 

- Ostalo su uglavnom bili igrani spotovi mladih volontera Crvenog krsta koji nešto odglume, jedino su nagrađene mlade sugrađanke uradile animaciju, što je i proglašeno za najbolju originalnu ideju, kaže Marica Patrnogić, portparolka Crvenog krsta.
Za njihov uspeh, ma koliko ona to negirala, zaslužna je Snežana Milić, profesorka srpskog jezika u OŠ „Stanislav Sremčević”.

- Svake godine Crveni krst raspisuje konkurs „Krv život znači” i devojke su prošle godine već imale vatreno krštenje, uradile su lep filmčić, ali njime nisu postigle  neki veći uspeh, tako da su proške bez nagrade na prošlogodišnjem takmičenju. A pošto je jako velika konkurencija u kategoriji literarnih i likovnih ostvarenja vlada jaka konkurencija, pokušale su i ove godine da urade nešto slično kao prošle godine, samo što su smislile nešto drugačiju ideju. Ja „perem ruke“ od svega kao Pontije Pilat, jer sam bila ceo mesec u bolnici i nisam ja zaslužna za njihov uspeh. Mogu da potpišem da im nisam ništa pomogla, samo sam tu da posvedočim da su devojke sjajne, odlični su đaci, imaju sve petice, i od njih se i očekivalo da njihova kreativnost i marljivost  rezultiraju uspehom, kaže profesorka.

Jana Marković objašnjava da u tom spotu koji traje svega minut ipo nije bilo unapred podeljenih uloga, nego su ga spontano napravile, svaka je dodala svoju ideju. 
- Očekivale smo da će spot biti primećen, ali se nismo nadale baš tolikom uspehu, kaže Jana.

Sve su zajedno crtale i stvarale, potvrđuje i Milena Kadić. Htele su da sve ono što su ranije imale u sastavima i na crtežima, prenesu  sada u video zapis. Milena je već imala iskustva  na takvim nagradnim takmičenjima, ali u kategoriji crteža u šestom razredu. To je bila i prva nagrada ovog tipa za školu.

Važnost i vrednost promocije

- Pokušali smo da prenesemo ljudima važnost davanja krvi, a nas je rad na ovom spotu dosta zbližio. Kao i mojim drugaricama, i meni nagrada dosta znači, kaže Nevena Veljković, i ne krije da joj prijaju čestitanja vršnjaka.
Neveni je ovo prvi put da je osvojila nagradu, iako se i ranije takmičila na konkursima Crvenog krsta, ali u kategoriji litetrarnih radova.

- Planirali smo da sledeće nedelje, kada se vratimo s takmičenja – Jana sa republičkog iz hemije, a mi sa republičkog iz srpskog u Tršiću - u svečanoj sali naše škole upriličimo prezentaciju njihovog spota, najavljuje njihova profesorka Snežana Milić.  
Ona misli da treba treba uložiti napor kako bi se omasovio pokret davalaštva krvi, ali na osnovnoškolskom nivou tako nešto nije izvodljivo. Ipak, vredi razvijati osećaj za humanost kod dece da, kad dostignu 18 godina, kad postanu punoletni, budu motivisani da se priključe dobrovoljnim davaocima krvi. Zasad mogu da utiču samo na svoje roditelje i ako tu vest pronesu po svojim porodicama i među drugarima, verovatno će odziv biti veći i društvena zajednica imati više koristi.     

Marica Patrnogić kaže da je Crvenom krstu kao organizaciji važna promocija davalaštva i uključivanje što većeg broja mladih u tu aktivnost. Važno je i što se taj spot može koristiti u tu svrhu, te se već emituje na televizijama i koristi za najavu akcija davanja krvi, dakle ima konkretnu primenu.

Mlade dobitnice su za prvo mesto nagrađene desetodnevnim letovanjem u Baošićima u Odmaralištu Crvenog krsta tokom jula. Praksa je da to bude aktivan odmor sa popunjenim programom – letnjim školama Crvenog krsta, tokom kojih se realizuju radionice i večernji programi sa ciljem promocije humanih vrednosti. Drugim rečima,  osim što će zasluženo odmarati i družiti se sa drugarima iz drugih gradova, dosta će novog i naučiti.