PRIVREDNA SARADNJA BELORUSIJE I SRBIJE

„MAZ” osvaja Balkan iz Šumadije

PRIVREDNA SARADNJA BELORUSIJE I SRBIJE

Kada je 2009. godine kragujevačka firma „Vulović transport” održala promociju prvog srpskog autobusa sa pogonom na prirodni gas, izrađenog u kooperaciji sa beloruskim gigantom „MAZ”, bio je to događaj za region koji je okupio 250 gostiju iz sveta autobuske industrije. Očekivanja su bila velika jer se autobusi na ovaj pogon proizvode još samo u Turskoj i Češkoj, a ovaj sa oznakom „mejd in Srbija” bio je za čak 100.000 evra jeftiniji od konkurencije.

Prošlo je od tada nepunih šest godina, a saradnja male kragujevačke i velike beloruske kompanije podignuta je za stepen više, odnosno na najviši nivo. Obelodanjeno je da su dve firme u junu prošle godine formirale zajedničko preduzeće za proizvodnju autobusa na prirodni gas pod nazivom „MAZ Balkan” sa sedištem u Kragujevcu.

Većinsko vlasništvo od 51 posto imaće beloruska kompanija, a preostalih 49 posto pripada „Vulović transportu”, dok će uprava i proizvodnja biti smešteni u prostorijama i halama kragujevačkog proizvđača u industrijskoj zoni preko puta fabrike „21. oktobar”. Direktor zajedničkog preduzeća je Zoran Vulović, ujedno i vlasnik kragujevačke firme.
Vest o zajedničkoj firmi objavljena je tek pre nedelju dana, kada je privredna delegacija Belorusije posetila Kragujevac.

Zoran Vulović, koji je zbog uspešne saradnje sa „MAZ”-om poneo i zvanje počasnog konzula Belorusije u Srbiji, podseća da ova saradnja traje punu deceniju i da je prošla kroz razne faze. 

- Interes je obostran. Sa naše strane imamo iza sebe jaku firmu koja može da stane iza nas kada su u pitanju tenderi, bankarska podrška, kao i firmiranje servisne i prodajne mreže. Interes beloruskog partnera je da preko ove zajedničke firme pokuša proboj na 
tržište Balkana i jugoistočne Evrope, gde nije dovoljno zastupljen, kaže Zoran Vulović.
Šansu beloruski partner vidi u tome što Srbija ima bescarinsku uniju sa zemljama CEFTA ugovora, ali i ukinutu carinu sa zemljama EU, pa bi plasman autobusa na gas iz Srbije bio mnogo lakši. No, da bi se to postiglo potrebno je u vozilo ugraditi što više delova iz same Srbije, kako bi dobilo status većinski srpskog proizvoda. 

Sada će stručnjaci iz dva preduzeća imati zajednički posao oko usaglašavanja projekata i liste delova koji treba da budu ugrađivani u autobuse, a potrebno je da se osvoji i standar „euro 6”, koji treba da ima ne samo motor, već i kompletno vozilo. 

- Prema našim zajedničkim proračunima potrebno je da se u prvoj godini u našim pogonima napravi između 50 i 100 autobusa na gas, što bi bila inicijalna kapisla da se pokuša osvajanje tržišta Srbije i regiona. To bi značilo zapošljavanje novih 60 radnika koji bi radili na montaži, a proizvodiće se onoliko koliko može da se plasira na tržištu, otkriva planove Vulović. 

Sa svoje strane naša država je podsticala prodaju ovih autobusa dajući subvenciju od 30 posto, što je na osnovnu cenu od oko 180.000 evra bio dobar podsticaj. Ali, subvecionisani su kupci, a ne proizvođač. I to ne bi bilo loše da potom „Vulović transportu” pre dve godine država nije isporučila obavezu da plati PDV na ovu subvenciju, što bi umanjilo zaradu za oko 10.000 evra po vozilu. Sada ova firma vodi pravnu bitku sa državom da dokaže kako je naplata tog PDV-a neopravdana i da se oslobodi duga od oko 300.000 evra.

Plan nove firme „MAZ Balkan” je da podstiče prodaju gasnih autobusa. Oni jesu skuplji od benzinaca, ali se kroz upotrebu zbog jeftinijeg goriva investicija iaplati. Plus je interes gradova da na ulicama imaju ekološki kudikamo manje zagađivače. Tako se već sada stupilo u pregovore sa beogradskim GSP-om da kupe sto gasnih autobusa iz Kragujevca, uz povoljan kredit iz Belorusije od povoljnih dva posto kamate. Ovi pregovori još nisu završeni, ali govore o ozbiljnom pristupu novom poslu sa obe strane.