Slučaj je hteo da kraj 2015. godine bude i konačni kraj Grupe „Zastava vozila” u čijem su sastavu fabrike „Zastava kamioni”, „Specijalna vozila” Sombor i „Zastava INPRO”. Tako bar proizilazi iz izjave ministra privrede Željka Sertića na RTS-u. On je 24. decembra u jutarnjem Dnevniku javnog servisa objavio da ima ekskluzivnu vest, ali ta „ekskluziva”, za dve firme od sedam zaštićenih od poverilaca, čiji je krajnji rok za privatizaciju Nova godina, bila je teška i neprijatna.

Sertić je, naime, objavio da će dve od tih sedam firmi morati da odu u stečaj jer za njih nije nađeno rešenje da budu privatizovana. To su, rekao je on, „Prva Iskra Barič” i Grupa „Zastava vozila”, s tim što je napomenuo da za „Specijalna vozila” Sombor ima zainteresovanih kupaca i da će taj deo Grupe biti izdvojen i ponuđen na prodaju.

Ovu vest preneli su kao udarnu svi mediji sa govoto istim naslovom koji je glasio – „Stečaj za Grupu „Zastava vozila”. Činilo se da je sve jasno i da za preostala preduzeća iz Grupe, „Zastavu kamione” i „Zastavu INPRO”, više nema nade da izbegnu stečaj. Tako je jedino mogla da se protumači ova vest ne samo zbog stare izreke „ministarska se ne poriče”, već i zbog pretpostavke da je prvi čovek Ministarstva privrede dobro upućen u ono što govori i da se ne bi tako grubo poigravao sa ovakvim teškim informacijama. 

Direktori ćute

Nakon ove loše vesti među najodgovornijim direktorima Grupe „Zastava vozila” zavladao je tajac i ni jedna izjava niti komentar nije se pojavio u bilo kom mediju. Direktor Grupe Dragan Srejović nije se oglasio ni na onim medijima koje smatra podobnim, jer jedino njima daje izjave, kao što su Radio televizija Kragujevac i Tanjug. Tako je pokušaj naše redakcije da čujemo komentar prvog čoveka ovog holndinga po ko zna koji put ostao neuspešan.

I Zoran Adžić, direktor „Zastave kamiona” i zamenik direktora holdinga, kao i predsednik Nadzornog odbora „Specijalnih vozila” Sombor, odlučio je da ne daje nikakve izjave za javnost.

No, ako odluka menadžera da ćute kada im događaji nisu po volji i nije neko iznenađenje, čudno je da nikakve izjave nisu hteli da daju ni predstavnici sindikata dveju fabrika koje su viđene za stečaj. Objašnjenje koje se moglo nezvanično čuti, kad zvaničnih objašnjenja nema, bilo je da se direktori ne oglašavaju jer čekaju da ono što je izjavio Sertić  dobiju zvanično i napismeno, a iz istog razloga ćute i sindikalci, koji tek ništa o svemu tome ne znaju.

No, pored čekanja na zvanični izveštaj čini se da u Grupi „Zastava vozila” još uvek postoji nada da nije sve baš tako kako je Sertić izjavio, da se možda neprecizno izrazio i da velike firme iz sastava Grupe neće u stečaj, odnosno da se ova odluka, iako je doneta, možda može promeniti.

To proizilazi iz teksta u listu „Danas” od 25. decembra u kome se kaže da je tačno da je Sertić rekao ono što je rekao, ali da će stečaj biti uveden u malim preduzećima u okviru Grupe, kao što su „Zastava Rezervni delovi” i „Zastava hortikultura”, dok će „Kamioni” „Zastava INPRO” i „Specijalna vozila” biti oglašeni za prodaju. Pri tome se u tekstu ne poziva na zvanične izjave, već na nezvanične komentare bliske vrhu holdinga.

„Na mišiće”

Tako konfuzija oko toga ko ide, a ko ne ide u stečaj postaje komletna. To nije iznenađenje ako se zna da je od početka ulazak Grupe „Zastava vozila” u listu 17 zaštićenih preduzeća od strateškog značaja, kojima je zaštita od prinudne naplate dugova produžena do kraja maja 2016. godine, bio težak i „na mišiće”. U početku ova Grupa nije bila na tom spisku, pa je posle prostiska sindikata i gradskih vlasti Kragujevca ubačena na listu zaštićenih. 

Ako se pokaže da je Sertić u pravu, stečaj „Zastava kamiona” sa preostalih oko 70 radnika bio bi veliko iznenađenje. Najpre zbog toga što je za privatizaciju ove fabrike zvanično bilo sedam – osam zainteresovanih stranih kompanija, od kojih dve jake kineske fabrike, „Huang hai” i „JAK”, najveći državni proizvođač teretnih vozila. U poslednje vreme kao kandidat za porivatizaciju pominjana je i velika ruske kompanija „Gaz”.

Zašto su se Kinezi povukli nikada nije javno rečeno, ali je očigledno da su digli ruke, kao i Rusi, jer javni oglas za prodaju fabrike nikada nije raspisan. Tu i tamo nezvanično je objavljivano da su kineski partneri imali zahteve koje srpska država nije mogla da ispuni zbog usklađivanja propisa sa EU, a odnosili su se na ukidalje bescarinskog uvoza polovnih kamiona iz Evrope.

Pred kraj novembra u Fabriku kamiona stigla je nova direktiva iz Agencije za privatizaciju da se preduzeće podeli na šest delova, sa sve zemljištem, i da se tako pokuša prodaja. Bila je to potvrda da su veliki partneri odustali, ali i novi plan da se deo koji proizvodi vozila ustupi (proda) Vojsci Srbije koja je zaintetresovana da ovde proizvodi neborbena vojna vozila. 

Sve to trebalo je da se okonča do Nove godine, a onda je stigla vest o stečaju i tek sada ništa nije jasno. Potpuna je konfuzija i u Fabrici „Zastava INPRO” koja zapošljava invalidna lica i ima zainteresovanog stranog partnera za privatizaciju. To je francuska firma „Trigano” kojoj kragujevačka fabrika godišnje izveze auto prikolica za preko pet miliona evra. 

Zašto bi firma od 340 zaposlenih koja ima potencijalnog kupca za deo fabrike koji proizvodi auto prikolice sa oko 200 radnika morala u stečaj, nije dovoljno jasno. Po Branku Veljoviću, direktoru „Zastave INPRO”, jedinom rukovodiocu koji se nije opredelio da ćuti, prodaja dela firme iskomplikovana je jer nije ispunjen zahtev Agencije za privatizaciju.

- Pošto naša fabrika radi u iznajmljenoj hali koja je vlasništvo „Zastave oružje”, Agencija za privatizaciju donela je zaključak da se objave dva oglasa za prodaju. Prvi bi bio oglas za prodaju pokretne imovine „Zastave INPRO” koji proizvodi prikolice, a drugi bi objavila „Zastava oružje” za prodaju hale koja je njihova. Kupac bi bio naš francuski partner. Međutim, „Zastava oružje” je odbila zaključak Agencije i nije htelo da proda halu. Tako je sve stopirano, a naš strani partner gubi živce i neizvesno je šta dalje, kaže Branko Veljović. 

On napominje da se čeka reagovanje rukovodstva Grupe „Zastava vozila” kada iz Ministarstva stigne zvaničan dopis ko ide, a ko ne ide u stečaj i da će se onda konačno sve razjasniti. To se očekuje posle Nove godine, a do tada će vladati mamurluk, ne zbog novogodišnjeg slavlja, već zbog krajnje protivrečnih informacija i njihovog tumačenja.