GLAS PROTIV MEDIJSKE HAJKE NA „ŠUMADIJA SAJAM”

Televizijska montaža

GLAS PROTIV MEDIJSKE HAJKE NA „ŠUMADIJA SAJAM”

Gradsko veće je nedavno odobrilo subvenciju od oko 15 miliona dinara za „Šumadija sajam”, ali hoće li to popraviti stanje u ovom preduzeću, koje je u dubiozi od oko milion evra, teško je poverovati. Po rečima sindikalnih lidera Radivoja Bulatovića i Bojane Jeremić iz Samostalnog sindikata i UGS „Nezavisnost” zaostatak u platama je popriličan, osam zarada. Najavljena subvencija teško da je dovoljna samo za to.
Ovog dana licitira se hoće li do kraja februara iz firme otići 22 radnika koji su se pre nekoliko meseci dobrovoljno izjasnili za socijalni program, čime se broj zaposlenih svodi na 64 zaposlena.

Već neko vreme gase se dodatne delatnosti, ugostiteljstvo, turizam, špedicija... Šta će biti na kraju? Izgleda da nedostatak novca nije najveći problem „Šumadija sajma”.
Teško je popraviti sliku o ovom preduzeću, koja je, očito, namenski stvarana od strane aktuelne gradske vlasti, jer je predsednik Samostalnog sindikata Bulatović bez ustezanja podsetio da je gradonačelnik Radomir Nikolića dugo tvrdio da je ovom preduzeću potrebno svega 30 zaposlenih. 

Kragujevčani, na osnovu takvih izjava, uglavnom misle da su sajamske kancelarije prepune nepotrebih kadrova, koje je godinama udomljavala bivša vlast. 

„Lopovska” firma

I dok konobari (jer su odlukom grada, kao osnivača, ostali bez delatnosti) već mesecima sede besposleni, nema posla ni za Turističku agenciju. Slučaj je hteo da saznamo koju reč više o sada već bivšoj delatnosti špedicije „Šumadija sajma” i o famoznom posredovanju u prevozu uglja za „Energetiku”.

Redakciji „Kragujevačkih” obratio se dugogodišnji rukovodilac Sektora za sajamske, opšte, pravne i poslove špedicije „Šumadija sajma” Dejan Dačović. Činjenica je da nije uobičajeno da novinski tekst bude demanti jedne od televizijskih emisija dojučerašnje gradske televizije, koja je nedavno, privatizovana, no Dačović i kaže:

- Nije demanti. Ideja je bila da se nekadašnji direktori „Šumadija sajma”, bilo ih je trojica, ali i ja, jer sam sve vreme, od 2011. godine, rukovodilac pomenutog sektora, obratimo javnosti. Prvobitnu zamisao nismo ostvarili. Međutim, ja nisam odustao od namere da govorim o stvorenoj medijskoj slici o „Šumadija sajmu”. Pošto ne mogu na Radio televiziji Kragujevac, jer nas niko ništa nije ni pitao o uslugama prevoza uglja za „Energetiku”, ostale su jedino stranice „Kragujevačkih” novina, pojašnjava Dačović.

Bivši direktor „Energetike” Nikola Petrović uhapšen je krajem prošle godine zbog sumnje za nesavesno poslovanje u periodu od 2010. do 2015. godine, odnosno, što je nabavljao ugalj iz Republike Srpske, a ne i domaćih rudnika po nižoj ceni, kao i što je od 2011. do 2013. godine, tvrdi se nepotrebno, kao posrednika u organizaciju prevoza uveo „Šumadija sajam”.

Krivica ili nevinost osumnjičenog dokazivaće se na sudu, a Dačović naglašava:
- Problem je što se u hajku protiv „Šumadija sajma” pre nekoliko meseci uključila gradska televizija i upravo zbog toga po gradu se govori da smo „lopovska” firma. Da smo mi uzimali procenat od „Energetike”, a istina je drugačija, kaže naš sagovornik.

Urušavanje ljudi i imidža

Serijal „Razmotavanje” Radio televizije Kragujevac posvećen je poslovanju gradskih preduzeća u prethodnom periodu. Između ostalog, prilično je „češljao” i poslovanje  državnog preduzeća „Energetika”. Bez obzira što čaršija bruji da je očigledno da time vladajuća SNS za što - šta okrivljuje bivšeg gradonačelnika Kragujevca Veroljuba Stevanovića i njegovu „Zajedno za Šumadiju”, rukovodilac Sektora za opšte, pravne i poslove špedicije „Šumadija sajma” Dejan Dačović pojašnjava:

- Tvrdim da je dokument koji se pojavljuje u jednoj od epizoda lažiran. U kadru su spojene kao jedan dokument prva strana ugovora između „Šumadija sajma” i „Energetike” i druga strana ugovora „Šumadija sajma” sa prevoznicima. Tako ispada da je „Šumadija sajam” naplaćivao procenat od „Energetike”. Istina je da smo mi dobijali procenat od prevoznika, i to prvobitno 15 odsto, ali ubrzo je to svedeno na 10 odsto i ta cena je važila sve do okončanja posla 2013. godine, kaže Dačović.

Prema njegovim rečima, poslovi špedicije, organizovanja prevoza drumskim i železničkim transportom zaživeli su 2011. godine. Na „Šumadija sajmu” su, kada im je već šifra delatnosti to dozvoljavala, razmišljali kako da  zarade koju platu više.
Bez obzira što se u gradu može čuti mišljenje da je bivši gradonačelnik Veroljub Stevanović uticao na direktora „Energetike” Nikolu Petrovića da prevoz uglja poveri „Šumadija sajmu”, Dačović dodaje:

- „Šumadija sajam” je konkurisao na javni poziv „Energetike” za izbor prevoznika. Nemamo svoje kamione, ali razmišljali smo kako da uposlimo postojeće kapacitete i naša ponuda je bila najpovoljnija tako što smo angažovali prevoznike kao podizvođače. Nismo dobijali procenat od „Energetike”, pa time nismo mogli ni prouzrokovati materijalnu štetu po to preduzeće. Sigurno se svi pitaju koji je interes prevoznika da imaju posrednika. Zato što nisu brinuli o naplati, jer obaveza „Šumadija sajma” bila je da naplati uslugu prevoza uglja, pojašnjava Dačović. 

Saradnja sajma sa „Energetikom” okončana je 2013. godine, pre ovogodišnjeg televizijskog „razmotavanja”, ali i pre nego što su SNS i aktuelni gradonačelnik Radomir Nikolić krajem oktobra 2014. godine preuzeli upravljanje gradom. Doduše, SNS je na vlasti na republičkom nivou od 2012. godine i od tada traju trvenja i provere poslovanja tada opozicionog grada i gradskih preduzeća.

Dačović naglašava da ne želi da komentariše političke uticaje, a na pitanje kako se ugasila delatnost špedicije „Šumadija sajma” odgovara:
-  Delatnost i dalje postoji, ali samo na papiru. Ugovor o prevozu uglja bio je na snazi do 2013. godine i po isteku nije obnovljen, ali nema sumnje da je to bilo pod pritiskom. Tokom 2012. godine poslovanje „Šumadija sajma” proveravao je antikorupcijski tim iz Beograda, a bilo je i više provera od strane inspektora zaduženih za privredni kriminal. Bili smo na udaru i drugih inspekcija. Bitno je reći da tada nisu utvrdili nikakve manjkavosti. Zato kažem, problem je što se u urušavanje uglada ljudi, svih nas koji smo bili angažovani na tim poslovima, ali i urušavanje poslovnog imidža „Šumadija sajma”, uključila jedna televizija. Ali, razmotaće se nekada, ubeđen je Dačović.