Prevladalo razumno rešenje

Prevladalo razumno rešenje

Mesecima već traju pokušaji poslovodstva i sindikata preduzeća „Zastava INPRO” da se pogon koji proizvodi auto prikolice i izvozi ih francuskoj firmi „Trigano” privatizuje, te na taj način izbegne neizvesnu sudbinu preostalog dela preduzeća. Rezon kojim su se rukovodili u preduzeću bio je pre svega ekonomski, jer ovaj pogon ima proizvod i tržište u inostranstvu, pa za godinu dana izveze prikolica u vrednosti od oko pet miliona evra.

Po onoj narodnoj da ne treba sa prljavom vodom iz korita izbaciti i dete, pokušavali su da dokažu nadležnim državnim instancama da je šteta i neoprostiv greh pustiti da sa celom fabrikom i taj zdravi deo ode u stečaj, kako je inače predviđeno odlukom Vlade za celu Grupu „Zastava voozila”, kojoj pripada i ovo preduzeće.

Konačno, čini se da je razumno rešenje prevladalo, pa je nadležna komisija u Ministarstvu privrede 1. Jula dala saglasnost da „INPRO” može da proda pokretnu imovinu pogona za izradu auto prikolica, pod uslovom da kupac preuzme 160 radnika koji bi u njemu radili.

Objavljen oglas

Francuski partner „Trigano” već dugo je zainteresovan da kupi ovaj pogon, pa je nedavno u Kragujevcu registrovao i preduzeće za proizvodnju prikolica. Kada je iz Ministarstva privrede stigla saglasnost, u preduzeću nisu gubili vreme, već su odmah sledećeg dana, 2. jula, doneli odluku o prodaji pokretne opreme ovog pogona putem javnog prikupljanja ponuda. Prodaja se odnosi samo na opremu – mašine i instalacije, jer je hala u kojoj radi celo preduzeće, pa i pogon prikolica, uzet u zakup od „Zastava oružja”.

Tako će kupac postati vlasnik opreme i preuzeti 160 radnika, a vlasnik hale je spreman da i njemu prostor daje u zakup. U oglasu objavljenom 7. jula u dnevnom listu „Politika” navodi se da je vrednost opreme koja se prodaje procenjena na 87,3 miliona dinara i da je to početna vrednost prilikom slanja zatvorenih koverata sa ponudom. 

Kupac će postati onaj sa najboljom ponudom, a da li će to biti francuski partner koji je do sada bio jedini zainteresovan pokazaće se 21. jula, kada je zakazano otvaranje koverata. Rok za dostavljanje ponuda je 19. Jul.

- Ni jedan kupac nije favorizovan i vlasnik će postati onaj ko da najvišu ponudu. Mi bismo voleli da to bude naš dugogodišnji partner sa kojim sarađujemo 12 godina, a da li će to i postati ostaje da se vidi, kaže Branko Veljović, direktor „Zastave INPRO”. 

Ostvarilo se konačno ono na čemu je poslovodstvo insistiralo već dugo, a pogotovo od Nove godine, kada je objavljeno da cela Grupa „Zastava vozila ide u stečaj. Sada francuski partner dobija šansu da potvrdi ono što je sve ovo vreme najavljivao - da je zainteresovan da privatizuje pogon prikolica, zaključuje Veljović.

Sudbina preostale tri proizvodne celine u preduzeću ostaje, međutim, neizvesna, a samim tim i položaj preostalih 190 zaposlenih, od kojih je veliki procenat lica sa invaliditetom, jer ova firma ima status zaštitne radionice. To su pogoni šivačnice, u kojoj se šiju radna odela, pogon metalne galanterije, u kome se izrađuju hidraulične rampe za osobe koje koriste invalidska kolica i pogon štamparije. 

Odlazi 50 radnika

Kada je u aprilu država ponudila socijalni program za dobrovoljni odlazak zaposlenih svim preduzećima u sklopu Grupe „Zastava vozila”, pa i u ovom, prijavilo se 150 radnika, ali je sporazum o odlasku potpisalo njih 50. Među onih sto koji su se predomislili jednim delom su i oni predviđeni da budu preuzeti u pogonu prikolica.

Socijalni program ponuđen je kao poslednja šansa za zaposlene da dobiju otpremnine pred odlazak preduzeća u stečaj. Tada odluka da se dozvoli prodaja pogona za prikolice još nije bila ni na vidiku. Po svemu se da zaključiti da će preostala tri pogona doživeti sudbinu ostalih delova Grupe „Zastava vozila” i otići u stečaj.

Ljubiša Aleksić, predsednik Samostalnog sindikata u preduzeću veruje da firma sa statusom zaštitne radionice ne može da ide u stečaj, jer ih štiti zakon. Ovakva preduzeća dobijaju od države dotacije u vidu 50 posto prosečne neto plate u zemlji za isplatu zarada za svakog zaposlenog invalida. Sindikat je pismo sa zahtevom da se izuzmu iz ovog postupka poslao nadležnim državnim organima, ali nikakvog odgovora još nema. 

Direktor Veljović smatra da će se stečaj za ostatak firme teško izbeći jer je stav nadležnih u Ministarstvu privrede još ranije bio da je ovo preduzeće deo Grupe „Zastava vozila” i da je Grupa vlasnik kapitala, pa zato mora da podeli sudbinu sa ostalima.

- Grupa „Zastava vozila” ima velike dugove koji višestruko prevazilaze vrednost kapitala i kroz stečaj, pošto je opcija privatizacije propala, treba te dugove nadoknaditi, smatra Veljović. 

No, teoretski gledano, ni stečaj ne mora da bude kraj jednog preduzeća. Ako se firma prodaje kao celina, a ne u delovima, može da se pojavi kupac koji bi nastavio delatnost. Kroz stečaj postoji mogućnost i da se firma daje u zakup i nastavi da proizvodi ako je proizvoidnja isplativa. 

Sve to stoji, ali uvođenjem stečaja svi zaposleni dobijaju otkaz, pa tek onda postoji šansa da se neki od njih zaposle u istoj firmi kod novog poslodavca. Ali, ostaje nerešen ststus invalida rada, jer novog vlasnika ništa ne obavezuje da njih zaposli.

Tako neizvesna sudbina ove kategorije radnika baca senku na uspešnu i na mišiće izborenu odluku da se bar jedan pogon, onaj najuspešniji koji proizvodi prikolice za izvoz, spasi opasnosti od stečaja.