Svako se buni iz svojih razloga

Svako se buni iz svojih razloga

Dok u Beogradu taksi udruženja danima blokiraju grad, u Kragujevcu proteste ponovo organizuje Taksi komora, koja zahteva od gradske vlasti primenu zakona i preispitivanje „Studije o taksi prevozu” u gradu, koju je uradila Viša škola iz Niša

Ove godine kolona od preko stotinu taksi vozila nekoliko puta je protestvovala vozeći kroz centar Kragujevca i tražeći od Skupštine grada da uvede red i zaštiti legalne prevoznike od nelegalne konkurencije. Ove nedelje, dok u glavnom gradu taksi udruženja svakodnevno blokraju saobraćaj, u Kragujevcu će biti trodnevne protestne vožnje u trajanju od jednog sata koje ponovo organizuje Ugovorna privredna taksi komora Srbije, UPTKS, Regionalni centar u Kragujevcu.
Saša Marković, kragujevački taksista i direktor Regionalnog centra, objašnjava da vožnje u Kragujevcu nisu povezane sa beogradskim protestom, već se svako buni iz svojih razloga. U Beogradu je uzrok blokada aplikcija „Kar go”, a u Kragujevcu borba protiv nelegalnih prevoznika, uz zahtev da lokalna vlast primeni zakon.
Najnoviji povod da ova Taksi komora, čiji su članovi samostalni taksisti koji rade preko raznih taksi udruženja u gradu, ponovo krene u proteste jeste Studija o organizovanju taksi prevoza u Kragujevcu, koju je Skupština grada naručila od Više saobraćajne škole u Nišu. U Regionalnom centru UPTKS osporavaju neka rešenja iz ove Studije i postavljaju pitanje zašto je ona uopšte naručena kada je, bezmalo, sve što se u njoj predlaže regulisano zakonom.

Sporan maksimalni broj

Studija je naručena u maju ove godine, završena je u junu, a zvanično objavljena u Službenom glasniku grada tokom avgusta. U Taksi komori osporavaju što maksimalni broj taksi vozila u Kragujevcu koji taj dokument utvrđuje „ne treba da bude manji od 567 ni veći od 665 vozila”.
-    Mi ne vidimo razlog da se Studija bavi maksimalnim brojem vozila, jer je po izmenama i dopunama Zakona o prevozu putnika od 6. novembra prošle godine dat parametar da svaki grad od preko 100.000 stanovnika treba da ima jedno taksi vozilo na 400 stanovnika. Prema tom parametru koji je dao Saobraćajni fakultet u Beogradu, Kragujevac treba da ima najviše 448 taksi vozila. To je prihvatila i gradska vlast i u decembru prošle godine donela odluku koja utvrđuje ovaj broj, kaže Saša Marković.
Kada je Studija iz Niša maksimalan broj vozila podigla znatno naviše, Skupština grada uvažava to i ovaj „opisni broj” konkretizuje i utvrđuje na 602, što je takođe objavljeno u Službenom listu grada.
U Taksi komori osporavaju to rešenje jer tvrde da je Studija zasnovana na nerelevantnim podacima. Naime, do podataka na kojima se zasnivaju određena rešenja došlo se na osnovu anketiranja putnika i taksista, ali u Taksi komori navode da u toj anketi nisu korišćeni ni pravi nazivi pružalaca usluga, a nije ni pomenut jedan od najvećih, „Pink taksi”.
 Tako Studija barata podatkom da Kragujevac ima 682 legalna taksi vozila, a komora je došla do podatka da na dan 24. jula, mesec dana nakon završetka Studije, grad ima 661 vozilo. Ne podudaraju se ni podaci o broju registrovanih vozila, pa tako Studija barata sa cifrom od 1.002 vozila, a podaci Komore govore o 923 automobila.

Za novu cenu – komisija

Pošto ne prihvataju ovo rešenje iz Studije, u Komori najavljuju da će tražiti ekspertizu kod Saobraćajnog fakulteta u Beogradu. Nezadovoljni su što je maksimalni broj povećan, jer se zalažu za broj po kriterijumima iz izmena i dopuna zakona, a to je pomenutih 448 automobila.
I na pitanje kako će se broj smanjiti za više od 200 vozila, sa sadašnjih 661, i šta će biti sa ljudima koji rade sa tim kolima, imaju spreman odgovor. Kažu da je, opet, potrebno samo primeniti zakon koji kaže da vozilo mora imati fabrički ugrađenu klimu, određeno osovinsko rastojanje i zapreminu gepeka od 350 litara.
- Deo vozila otpao bi po tom osnovu, a deo po osnovu poreskog duga vozača koji nisu sklopili reprogram, pa bi morali da budu brisani iz registra. Ali, iz Taksi komore ukazuju da je naručilac Studije, Skupština grada, nedosledna kada je u pitanju taj dokument, pa jedna rešenja porihvataju, a druga ne, kaže Marković.
Tako su predlog o maksimalnom broju vozila usvojili, ali predlog o novom cenovniku taksi vožnje nisu. Studija je utvrdila da je cenovnik vožnji u Kragujevcu zastareo, da cena nije menjana tri godine i da treba da se menja zbog ekonomskih parametara. Poređenja radi, u Beogradu je start 170 dinara, cena kolometra po prvoj tarifi 65, a po drugoj, noćnoj 82 dinara.
U Kragujevcu je start 60 dinara, cena kilometra po prvoj tarifi 50, a po drugoj 60 dinara. Studija predlaže da se u gradu cena starta poveća na 100 dinara. Gradske vlasti iz nepoznatih razloga ovo rešenje nisu prihvatili, već su formirali Komisiju za utvrđivanje nove cene taksi prevoza.
-    U toj komisiji su nerelevantni predstavnici privrednih društava koja pružaju uslugu prevoza, kao i nepostojeći taksi preduzetnici. Javnost treba da zna da oni sada treba da utvrde novu cenu, kaže Saša Marković.  
 Taksi komora je nezadovoljna kako se nadležni inspekcijski organi u gradu bore protiv nelegalnih taksista, što je zapravo njihov osnovni zahtev. Saša Marković kaže da su Saobraćajna inspekcija i Komunalna policija, koja je sada dobila veća ovlašćenja u ovoj oblasti, u proteklom periodu isključili iz saobraćaja 19 nelegalnih vozača. On tvrdi da su samo tokom jednog vikenda njihovi članovi popisali više od 50 taksi vozila u gradu bez oznake TH na registarskoj tablici.
Kada je u pitanju suzbijanje onog vida prevoza koji taksistima Kragujevca najviše smeta, a to je nezakoniti linijski taksi prevoz, tu su u komori još nezadovoljniji. Kažu da je u zajedničkoj akciji inspekcija oduzeto četiri vozila, što smatraju mizernim rezultatom jer tvrde da preko 100 civilnih vozila obavlja nelegalni linijski taksi prevoz.   

ZAKONSKA REŠENJA KOJA NISU PRIMENJENA

Još nema gradskih taksi tabli

U rešavanju nagomilanih problema taksi prevoza u gradu i pokušaju da se izađe na kraj sa nelagalnim taksistima gradska vlast je formirala Radnu grupu podužeg naziva – „za sagledavanje stanja i predlaganje mera za poboljšanje uslova u obavljanju taksi prevoza putnika u Kragujevcu”.
Na čelu ove radne grupe je Radomir Erić, član Gradskog veća za privredu, a do sada je održano 14 sastanaka ovog tela. Članovi taksi komore nisu zadovoljni predsednikom koji vodi ovu radnu grupu jer, kako kažu, ne dozvoljava diskusije predstavnika taksista, ali su još nezadovoljniji što je grupa neefikasna i nije doprinela da se u praksi primene odredbe novog zakona o prevozu putnika, koji je doživeo izmene i dopune, iako je rok za primenu bio dva meseca.
-    Nisu još postavljene gradske taksi table na vozila, iako je to zakonska obaveza. Te table treba da sadrže ili broj registracije dozvole za vozilo, ili broj taksi registracije vozača. To još nije određeno, a treba da se raspiše tender za izradu tih tablica. Nije određen ni broj telefona za žalbe građana, niti broj za vozače da prijavljuju inspekcijama uočene nezakonitosti. Ne znamo šta je razlog ovolikoj neefikasnosti i sporosti. Bojimo se da nadležni rade dosta toga u potaji radi nečijih interesa i da se priprema teren za dolazak nekog velikog igrača na tržište grada, kaže Saša Marković.