Jedinice - ogledalo nastavnika

Jedinice - ogledalo nastavnika

Osim što se kontrolni mora najaviti pet dana unapred, može se zatražiti i poništavanje rezultata ukoliko više od polovine učenika dobije negativnu ocenu, a predviđene su i okolnosti u kojima učenik može da poništi ocenu. Nastavnik po novom Pravilniku može biti poslat na dodatno usavršavanje ako više od polovine učenika dobije lošu ocenu na testu

Pravilnik o ocenjivanju u osnovnim i srednjim školama u Srbiji, koji je izmenjen u februaru ove godine, sadrži mnoge odredbe koje predstavljaju novinu u odnosu na dosadašnju praksu u školama. Prema novinama koje su uvedene sve škole su u obavezi da na zvaničnom sajtu objave kada će biti obavljena testiranja i pismeni zadaci. Roditelji sve više na ovo obraćaju pažnju, tako da deca ne mogu da sakriju kada imaju kontrolni.
Odeljensko veće pravi raspored kontrolnih zadataka i samim tim ne može više da se dešava da deca u jednom danu imaju dva kontrolna. Takođe, uneta je još jedna značajna novina koja se tiče samog rada nastavnika. Naime, ako više od polovine đaka jednog odeljenja dobije jedinicu na kontrolonom ili pismenom zadatku, test se automatski poništava. U slučaju kada nastavnik ima poništenu ocenu, direktor ima puno pravo da ga pošalje na usavršavanje, odgovorajuće seminare i dodatne edukacije.
I ranije je postojala opšta terminologija vezana za ovakve pojave u školama, ali je poslednjih nekoliko godina sve utvrđeno jasnim pravilima. Postoji čitav niz kontrolnih mehanizama, kojih se svi moraju pridržavati .

Primena odmah

Mnogi roditelji nisu upućeni u Pravilnik o ocenjivanju, niti u nove odredbe koje donosi. Ono što je ostalo nepromenjeno jeste da bi na početku školske godine učenici i roditelji trebalo da budu obavešteni o kriterijumima, načinu, postupku i rasporedu ocenjivanja.
 Osim što se kontrolni mora najaviti pet dana unapred, može se zatražiti i poništavanje rezultata ukoliko više od polovine učenika dobije negativnu ocenu, a predviđene su i okolnosti u kojima učenik može da poništi ocenu.
Kada je reč o usmenim proverama i pismenim postignućima u trajanju do 15 minuta, oni se rade bez najave da bi se utvrdila ostavarenost cilja i časa i savladanost dela realizovanih programskih sadržaja. Ocena sa ovih testova ne bi trebalo nigde da se unosi, niti da utiče na krajnju ocenu.
Ministarstvo prosvete potrudilo se da novi Pravilnik o ocenjivanju u osnovnim i srednjim školama bude vrlo jednostavan, koncizan i u teoriji savršen, ali koliko je on zaista zaživeo u praksi? Odgovor na to pitanje potražili smo od Gorana Joksimovića , načelnika Školske uprave u Kragujevcu.
- Kada se donese novi pravilnik škole su dužne odmah da ga primenjuju, pa tako i ovog puta. Kao načelnik Školske uprave nisam do sada imao nijedan poziv vezan za primenu novog Pravilnika o ocenjivanju. Naravno, očekujem da se u školama sa njim upoznaju i direktor i nastavnici, roditelji i učenici, kako bi mogli da obaveze koje proističu iz zakona usmere ka tome da svima bude lakše i bolje u nastavnom procesu, kaže Joksimović.
On je naglasio da se svakim novim zakonom i Pravilnikom o ocenjivanju teži ka tome da se poboljšavaju uslovi za učenje i rad i da se podrže potencijali koje učenici i škola imaju, kao i da se u toj sprezi dođe do što boljih rezultata. Ključna rečenica za ocenjivanje nalazi se u Pravilniku za ocenjivanje u srednjim školama, a to je da ono služi za unapređivanje učenika. Svaka stavka u svakom pravilniku treba da doprinese da se unapredi sve ono što bi jedna škola trebalo da pruži.
Ukoliko nastavnik ne odgovori tom pedagoškom zadataku, ako ne uspe da ostvari ono što mu struka nalaže, znači da mu je potrebna pomoć, odnosno stručno usavršavanje. Naš sagovornik tvrdi da postoje seminari i obuke koji daju veoma dobre rezultate, ali veruje da do toga neće doći, iako ne garantuje da ih i neće biti.
Inače, škole u Kragujevcu su potpuno opremljene da obaveste učenike i roditelje o novinama u ocenjivanju, kao i o datumima testiranja, a u slučaju da roditelji nisu za to osposobljeni, razredni starešina je dužan da to uradi.
- Da pravilnici ne bi ostali mrtvo slovo na papiru mi moramo da menjamo mnoge stvari u školskoj praksi, ali i svest i nastavnika i roditelja, koji treba da traže da budu obavešteni, ali i da se potrude da sami dođu do informacija. Naš zadatak kao prosvetnih radnika je da damo podršku učenju, a sama ocena treba da bude baš to, kaže Joksimović.

Prilagoditi zadatke

Sintagma poznatog psihologa Vigotskog o zoni narednog razvoja to najbolje odslikava. Ako više od polovine učenika dobije negativnu ocenu na testu, to znači da je nastavnik otišao u zonu narednog razvoja, da je dao preteške zadatke i da takva pismena vežba nema smisla. Nastavnik mora da prilagodi zadatake tako da je većina učenika u stanju da ih reši.
Ukoliko se ispostavi da nisu, dužan je da ponovo pređe to gradivo, da po potrebi drži i dodatne časove i da učini sve da bi deca napredovala, a ne da im ocenom sudi. Autoritet nastavnika se održava stručnošću, znanjem i prilagođavanjem deci kako bi im što uspešnije preneli znanje, a ne omalovažavanjem, lošim ocenama i kažnjavanjem.
Nastavnik koji promaši svoju misiju, koji misli da može da ne razgovara, da ima pravo da ne razume, da ne mora nikome ništa da objašnjava, nije profesionalac. LJutnja takođe ne sme biti karakteristika komunikacije, jer nastavnik je profesionalac, a roditelj je roditelj i samim tim često pristrasan.
- Cilj svih pravilnika i propisa, pa i ovog, je da mi dobijemo školu u kojoj će svaki učenik individualno napredovati i biti osposobljen za dalje usavršavanje u skladu sa svojim mogućnostima. Kao i na fakultetu, tako i u srednjoj školi postoje profesori koji uvažavaju određenu samovolju. Mislim da je taj problem još više izražen u manjim sredinama. Dok sam bio profesor uvek sam se pitao kako je moguće da dete koje može da savlada sve predmete sa peticom, ima problem sa jednim predmetom. Mislim da se pravilnik ne sprovodi u onoj meri u kojoj bi trebalo i da je svima lakše da zanemaruju te probleme nego da ih rešavaju, objasnio je Joksimović.

 

KLJUČNE STAVKE U PRAVILNIKU O OCENJIVANJU
 
Kontrolni mora da se najavi pet dana unapred.
Ukoliko više od polovine učenika dobije jedinicu na testu, on se automatski poništava, a direktor može nactavnika da pošalje na dodatno usavršavanje.
Ocena mora da se unese u dnevnik osam dana od provere, u protivnom se poništava.
U toku časa nastavnici imaju pravo da đacima zadaju petnaestominutni test čija ocena ne ulazi u dnevnik. To je samo rekapitulacija onogo što su deca usvojila u toku prethodnih 30 minuta tog časa.
Na sajtu škola javno mora da bude objavljen raspored kontrolnih i pismenih zadataka.
Na ocenu iz vladanja ne mogu da utiču ostale ocene. Na primer, ako učenik ima sve petice, a recimo da je počinio vršnjačko nasilje i zato ima jedinicu iz vladanja, to što je odličan đak ne može da utiče na to da mu se promeni ocena iz vladanja.