Šminka za zanemoćalog „fiću“

Šminka za zanemoćalog „fiću“

 Restilingom modela „500L“ – najavljivanog duže od godinu i po a čija proizvodnja u Kragujevcu počinje danas – „Fijat Krajsler automobili“ pokušavaju da održe na tržištu već vremešni koncept koji je počeo ubrzano da gubi naklonost kupaca  

Jedni ga kude, drugi hvale, treći kažu – e, moj brale... Ovi stihovi Đorđa Balaševića možda najbolje opisuju dijapazon komentara povodom pojavljivanja restilizovanog „Fijatovog“ modela „500L“, najavljivanog duže od godinu i po, a čija proizvodnja počinje – danas.
Nekoliko je motiva za komentarisanje. Dok se jedni bave dizajnerskom i tehničkom stranom, drugi ovaj „Fijatov“ novitet pokušavaju da uklope u globalnu tržišnu i poslovnu poziciju „Fijat Krajsler automobila“ i procene šta to znači za kragujevačku filijalu FCA, dok treće interesuje pre svega koliko restilizovani model može da doprinese poboljšanju socijalnog položaja pre svega Kragujevčana (zaposlenih u FCA Srbija, pre svega) a zatim i građana Srbije u celosti.

 

Dizajnersko umivanje, pre svega

Što se samog izgleda tiče,  iz „Fijata“ navode da prilikom restilizacije nisu menjali njegov retro dizajnerski koncept. 
Vizuelno, najveća promena dogodila se na prednjem delu automobila. Novi su masku i branik,otvor na maski hladnjaka je proširen, a branik je gotovo u potpunosti preoblikovan. Branik ima novu, hromiranu lajsnu, veći otvor za vazduh, nova svetla za maglu i dnevna LED svetla. 
U potpunosti je redizajniran i zadnji branik, koji je koji je dobio nove ukrasne hromirane umetke, a u potpunosti su hromirane i zaštitne lajsne na boku automobila. 
Pored toga, svetla za maglu i vožnju u nazad sada se nalaze u donjem delu branika, čime se – kako kažu u „Fijatu“ - poboljšava efektivnost različitih svetala.
Restilizovani „500L“ biće dostupan u deset pastelnih ili metalik boja sa tri opcije za boju krova, tako da je na kupcu da izabere jednu od 37 mogućih kombinacija boja. 
U unutrašnjosti automobila, umesto dosadašnjeg instrument panela sa dva klasična analogna pokazivača, na novoj tabli brojač obrtaja i brzinomer su manjih dimenzija, a u centru se nalazi nešto veći TFT digitalni displej u boji. Redizajnirani model ima i novi multifunkcionalni upravljač koji stilski više podseća na onaj sa manjeg „fijata  500“.
Kad je o pogonskim agregatima reč, linija benzinskih motora koji će biti ugrađivani u restilizovani„500L“ obuhvata 1.4 litarski 16v agregat sa 95 KS, 1.4 litarski 16v t-džet, koji isporučuje 120 KS, kao i 0.9 litarski tvin-er (nije u ponudi u Srbiji) sa 105 KS. 
Osim toga tu je i kombinovani benzinski/TNG 1.4 litarski t-džet motor sa 120 KS, kao i benzinsko-metanski 0.9 litarski tvin-er sa 85 KS. 
Ponudu upotpunjuju dva dizel motora: 1.3 16v multidžet sa 95 KS, sa dualogik menjačem, i 1.6 16v multidžet sa 120 KS. Svi motori u skladu su sa Euro 6 standardima.

Novitet kod restilizovanog „velikog fiće“ je sistem autonomnog kočenja u gradskoj vožnji. On obuhvata laserski senzor koji se nalazi na vrhu vetrobrana, kako bi pratio poziciju vozila ispred. Pri brzinama ispod 30 km na sat sistem automatski koči automobil, u slučaju da proceni da je sudar neizbežan.
Redizajnom je obuhvaćen i produženi „500L“ sa sedam sedišta. Ovaj automobil restilizovan je po ugledu na regularni petosed, a na tržištu će biti prisutan pod nazivom „500L wagon“.

 

Tržište i ambicije

Za one koji se bave globalnom orijentacijom i tržišnom pozicijom „Fijat Krajsler automobila“ svakako je najinteresantniji odgovor na pitanje kako se ovaj restilizovani model uklapa u deklarisanu orijentaciju vrha koncerna da se puni prioritet daje skupljim i zahtevnijim modelima na uštrb izrade automobila za najširi krug kupaca, onih manjih i jeftinijih.
Pada u oči da se FCA nije opredelio da redizajnirani „500L“ predstavi na nekom od svetskih automobilskih sajmova – kako se to uobičajeno čini – što možda najrečitije govori o ne baš preterano izraženim ambicijama centrale prema redizajniranom modelu iz Kragujevca.
Doduše, kako tražnja za – sada se može reći osnovnim ili klasičnim - modelom „500L“ i njegovim derivatima opada, posebno na onim najzahtevnijim tržištima poput američko-kanadskog, uvođenje u proizvodnju restilizovane verzije bar na neki kraći rok može da doprinese dostizanju ovogodišnjeg plana proizvodnje u „Fijat Krajsler automobilima Srbija“. Jer, po početku proizvodnje sledi popunjavanje dilerske mreže širom sveta probnim i promotivnim primercima, što podrazumeva produkciju od barem nekoliko hiljada – ako ne i dve-tri desetine hiljada - ovih automobila, što je značajan podsticaj za zapošljavanje kapaciteta koji se ionako koriste sa nešto preko trećine od instalisanih.
Kada se posle svega „podvuče crta“, ni proizvodnjom restilizovanog modela ne prestaje potreba za uvođenjem jednog novog modela u proizvodni program kragujevačke filijale italijansko-američkog konglomerata. 

 

Sindikalna očekivanja

U sindikalnoj organizaciji „Fijat Krajsler automobila Srbija“ ne kriju zadovoljstvo zbog početka proizvodnje restilizovanog modela jer to – kako procenjuju- obezbeđuje dovoljno posla za postojeći broj zaposlenih u fabrici.
NJihova očekivanja zato i nisu toliko usmerena ka menadžmentu FCA, već se nadaju da će puštanje u proivodnju restilizovanog modela biti prilika da se državni vrh izjasni o daljim planovima sa italijanskim partnerom. Naravno, prevashodno očekuju da će  (najzad, kažu) u fabriku doći Aleksandar Vučić, odlazeći premijer i naredni predsednik Srbije, što – uz prisustvo ljudi iz vrha menadžmenta „Fijat Krajsler automobila“ celokupnom poslovnom aranžmanu treba da da sasvim novu dimenziju. Ovo poslednje posebno što naredne, 2018. godine, ističe važeći ugovor države Srbije i „Fijata“.
- Mi jedva čekamo četvrtak, 25. maj, da od državnih zvaničnika i od „Fijatovih“ rukovodilaca saznamo kakvi su planovi kompanije za naše radnike i za Kragujevac, kratko kaže Zoran Marković, predsednik Sindikata FAS.

 

 

 

.