Za protekle tri godine sa svojim đacima osvojila je nagrade na 11 takmičenja. Pre godinu i po dana dobila je priznanje kao najbolji edukator u Srbiji, a ove je kandidat za najboljeg nastavnika na svetu


Profesorka računarstva i informatike u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji Katarina Veljković jedna je od troje kandidata iz Srbije koji će učestvovati na konkursu za najboljeg nastavnika na svetu. Odluku o tome doneo je žiri nacionalnog takmičenja, a Udruženje „Živojin Mišić” proglasilo je pobednike koji će se boriti za titulu u okviru projekta „National teacher prize” i „Global teacherprize” Varki fondacije.
Ova Fondacija bori se za bolje obrazovanje i osnovana je pre osam godina, a Udruženje „Živojin Mišić” je njen partner od prošle godine. Tako je projekat „Najbolji edukatori Srbije” postao predkvalifikaciono takmičenje za najboljeg nastavnika sveta.
Osim naše Katarine, na takmičenju će iz Srbije učestvovati i Tatjana Marković Topalović, nastavnica fizike iz Šapca i Dragan Kuveljić, učitelj iz Prijepolja.
Kriterijumi na osnovu kojih se vrši selekcija učitelja i nastavnika usmereni su na kompletnu sliku o nastavniku, njegovim aktivnostima u učionici i izvan nje. Vrednuje se nastavnikova sposobnost uticaja na kolege, učenike i javnost, kao i njegova angažovanost u lokalnoj zajednici. Stavlja se akcenat na promene koje je nastavnik napravio u obrazovanju svoje zemlje ili lokalne zajednice, sa ciljem da se pronađu posebni nastavnici koji rade svoj posao iz strasti i koji mogu da inspirišu i motivišu druge.

Veruje u svoje učenike

Kada je učenicima sedmog razreda osnovne škole održala svoj prvi, pravi čas, znala je da će to biti njen put za ceo život. Bilo je tada, priznaje, i treme i nervoze i straha. I ništa se od tada nije promenilo - taj isti strah i napetost i polet da dosegne u dubinu primenljivog znanja i sada su prisutni. Osećaj koji je iz dana u dan pokreće i pomaže joj da razume i pokrene svaku novu generaciju. Katarina radi u obrazovanju već 16 godina, od kojih je 13 provela u Politehničkoj školi, a poslednje tri u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji. Ovo nije prvi put da se pojavljuje na novinskim stranicama. O njoj je bilo reči i u martu prošle godine kada se našla među 16 nastavnika i profesora koji su proglašeni za najbolje edukatore u Srbiji.
-    Imam čast da radim sa učenicima specijalizovanih matematičkih i računarskih odeljenja u najstarijoj Gimnaziji u Srbiji. Nastavu koncipiram tako da bude inspirativna. Neprestano motivišem učenike za celoživotno učenje. Podstičem ih da izraze svoju kreativnost i razviju kritičko mišljenje upravo kroz korišćenje informaciono-komunikacione tehnologije (IKT), koja zauzima značajno mesto u njihovim životima. U radu sa učenicima, koristim različite scenarije za učenje (saradnja, STEM, preduzetništvo....) kako bih podstakla razvoj veština koje su im neophodne za uspešan život i rad u 21. veku. Osećaj koji sam onda, srednjoškolski, naučila - čuvam i danas: verujem u svoje učenike. Verujem u atmosferu koju zajedno stvaramo u učionici, kaže Katarina.
Ali nije uvek sve isto. Godine rada sa mladima, ali i angažovanje za jačanje nastavničke struke, naučili su je da su fleksibilnost, upornost i uvođenje novih znanja jedini način da nastava ide u korak sa stvarnošću - da bude ono što mladi matematičari cene. Korišćenjem informacionih tehnologija kreira potpuno nove prostore za nastavu i učenje.
Jedan od dobrih primera primene naučenog i saradnje sa privatnim sektorom, kako bi mladi razvili preduzetnički duh i osetili koliko je važno imati realan pogled na život jeste organizacija „Hakaton” za srednjoškolce, u saradnji sa kompanijom „Komtrejd”. Cilj „Hakatona” bio je programiranje Lego robota, kroz aktiviranje znanja učenika. Takođe,  Katarina je organizovala školu programiranja za učenike osnovnih škola u kojoj je učestvovalo 70 đaka, koji su danas gimnazijalci na računarskom smeru.

Obuka u svemirskom centru

Naša sagovornica misli da je najveća nagrada edukatoru kada vidi plod svog rada, kada uspe da prepozna strast i želju za znanjem u mladima, utoli tu želju, ali tako da ona postane još veća.
 Lakoću sa kojom komunicira sa učenicima Katarina prenosi i na svoje kolege. Veoma joj je važno da nastavnici budu ohrabreni da koriste savremene metode i načine učenja. Znanje se, kaže ona, deli množenjem. Zato godinama osmišljava i realizuje obuke nastavnika u sferi digitalne pismenosti i učenja. Važnost ovakve aktivnosti prepoznalo je i Ministartvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja podržavši projekat „Razvionica”.
Time je dobila „vetar u leđa”, pomoglo joj je da se oseća sigurnije i ojačalo njenu posvećenost ovakvom delovanju. Aktivno je učestvovala u timu koji je kreirao i realizovao najveći onlajn trening nastavnika na Balkanu, u kome je učestvovalo preko 7.500 nastavnika.
-    Tada sam shvatila da, pored toga što kreiram nastavne materijale za kolege iz Srbije, iskustva i znanje mogu da delim i sa kolegama širom sveta. Izdvajam saradnju sa kolegama sa Malte kao iskustvo koje mi je omogućilo da upoznam drugačiji obrazovni sistem, doprinesem njegovom unapređenju, a zatim  naučeno - vratim u obrazovni sistem naše zemlje u vidu deljenja dobre prakse.
Takođe, imala sam čast da budem prva nastavnica iz Srbije koja je, u junu ove godine, učestvovala na obuci nastavnika u SAD-u pri U.S. Space & Rocket Center. To je istraživački i obrazovni centar nastao na mestu gde je stvaran  kosmički program SAD-a, od prvih raketa za satelite do modula za internaconalnu svemirsku stanicu, priča naša sagovornica, još uvek puna utisaka iz svemirskog centra.
Tokom pet dana, provela je ukupno 45 sati u laboratorijama, na radionicama i treninzima, fokusirajući se na programiranje i vežbe vezane za važna naučna i svemirska istraživanja. Sa ostalim nastavnicima prošla je i kroz sve one simulacije kroz koje prolaze pravi astronauti.
Moja učionica je velika igraonica, kaže Katarina. U njoj smo svi zajedno istraživači i pronalazači, timski igrači željni znanja. Jer svet koji nas zove nije ništa drugo do veliki prostor za istraživanje, unapređenje i razvoj.
Posle ovolike posvećenosti radu i obrazovanju, uspeh nije izostao. Za protekle tri godine osvojila je nagrade sa svojim učenicima na 11 takmičenja. Naročito ističe prvo i drugo mesto na Regionalnim takmičenjima iz programiranja robota u organizaciji Zajednice mašinskih škola (2013-2015. godine), drugo mesto na Nacionalnom takmičenju FLL, 2016. godine, prvo mesto Sare Živković na Nacionalnom takmičenju „Poslovni izazov“, 2017.  godine, drugo mesto ekipe „LegoBats” na Nacionalnom takmičenju FLL u Beogradu, 2017. godine, treće mesto ekipe LegoBuzz na Nacionalnom takmičenju FLL u Beogradu, 2017. godine, nagrada za najbolju konstrukciju i kvalitet koda, Slovenija 2017. godine, prvo mesto na Nacionalnom takmičenju Dostignića mladih „Učeničke kompanije“, 2017. godine.
Sve ovo je dokaz koliko je uloga nastavnika važna, a zaboravljena i gurnuta u stranu. Ali Katarina je spremna da se bori  za izdizanje nešeg obrazovanja i do svetskih razmera.


NAGRADA NA SVETSKOM TAKMIČENJU
Milion dolara za najboljeg nastavnika

„Global teacher prise” je najprestižnija nagrada koja se dodeljuje na polju obrazovanja, a najbolji nastavnik sveta dobija milion dolara koje ulaže u obrazovanje svoje zemlje. Na konkurs, koji se svake godine raspisuje u junu i traje do septembra, mogu se prijaviti nastavnici svih nivoa obrazovanja, od predškolskog, preko osnovnoškolskog i srednjoškolskog, do visokog.
Prošle godine pristiglo je 30 hiljada prijava i u finalni izbor izabrano je njih 50 iz 37 zemalja sveta. Među tih 37 zemalja našla se i Srbija koju je predstavljala Željana Radojičić Lukić, učiteljica iz Mionice. Naći se na tako prestižnoj listi najboljih nastavnika sveta, smatra se velikim uspehom i za velike zemlje, poput SAD, Rusije, Kanade, Australije ili Velike Britanije.