Na Internet stranici poznatog portala za kupovinu i prodaju raznih predmeta osvanuo i oglas za prodaju „Zastavinog” kamiona od dve tone, proizvedenog 1963. godine, koji je, kako je navedeno, uzet iz fabričkog muzeja. Na prodaju muzejskih eksponata iz „Zastave” jedino je reagovao Beograđanin Miroslav Milutinović

 


 Nedavno je na Internet portalu „Kupujem- prodajem” objavljen oglas za prodaju kamioneta „zastava 620B”. Reklo bi se ništa neobično, s obzirom da je ovaj sajt poznat svima koji  preko Interneta oglašavaju kupo-prodaju svega i svačega. Ono što je, međutim, privuklo pažnju u ponudi oglašivača bez imena, samo brojem mobilnog telefona, bilo je da „vozilo nije postiglo očekivanu cenu, tako da zainteresovani i dalje mogu slati svoje ponude sve do petka 10. marta 2017. godine”. Potom sledi objašnjenje tehničkih karakteristika, gde se saznaje da je reč o kamionu „zastava 620 B“, benzincu, proizvedenom 1963. godine, kao i da kamion nema pređenih kilometara. Najveće iznenađenje bilo je mesto porekla vozila.  Navedeno da je „uzet u fabrički muzeju”!?
 Nakon objavljenog oglasa, za kratko vreme pojavilo se nekoliko negativnih reakcija onih koji su pročitali šta se nudi na prodaju.
 Prodavcu su preko Interneta postavljena sledeća pitanja: kako je uopšte došao do eksponata iz muzeja koji može da dostigne visoku cenu na tržištu oldtajmera, zatim koja je to „očekivana cena” i da li bi prodavac hteo da se trampi za novi „audi Q7” uz sarkastičnu napomenu da bi „R8“ bila „poštenija trampa”.
 Takođe, pitanje je bilo da li je iko video da neko prodaje vozilo uzeto iz fabričkog muzeja „mercedesa” ili „folksvagena”, a očigledno dobar poznavalac oldtajmera je konstatovao da prednja maska i logo „zastava” nisu iz istog doba.   
Čim su se pojavili ovakvi komentari, oglas je „skinut” sa sajta i više se nije pojavio.

 

Kolektivna bruka

 Igrom slučaja, za oglas je saznao i Miroslav Milutinović iz Beograda, inače član Upravnog odbora Saveza za istorijska vozila i član Udruženja istoričara automobilizma, koji je tim povodom prosledio kratko pismo Muzeju nauke i tehnike, „Zastavi kamionima”, Grupi „Zastava vozila”, kao i sredstvima javnog informisanja.
„Smatram da je, najblaže rečeno, nedopustivo za Muzej nauke i tehnike, koji je nadležan za poslove zaštite pokretnih dobara tehničke kulture, kao i za Grupu „Zastava vozila” i Fabriku „Zastava kamioni”, vlasnike nekadašnjeg Muzeja „Crvena zastava”, da se otuđuju pojedini delovi muzejske zbirke ovog našeg najstarijeg i najvećeg proizvođača motornih vozila”, navedeno je u pismu, uz napomenu da svi kojima je upućeno treba hitno da se angažuju kako bi se sprečila dalja rasprodaja ove značajne muzejske zbirke.
 Milutinović je ogorčen zbog ovakvog događaja i smatra da je ovo kolektivna bruka svih nas.
 On podseća da je nekada postojao jedinstven muzej Fabrike automobila i Fabrike oružja, ali je njihovim razdvajanjem Muzej Topolivnice zadržao svoj deo, dok su muzejski primerci  putničkih vozila pripali „Fijatu”, a teretna vozila „Kamionima”.
- Za ovo društvo je katastrofalna činjenica da se prodaju vozila iz muzeja. Nije bitno ko prodaje i po kojoj ceni, za mene je bitna samo posledica i saznanje da su ti predmeti otuđeni, što nije smelo da se desi. U tom smislu, sve može biti ugroženo i sve se može naći na prodaji i svaki muzej bi mogao da uradi isto. Mi moramo da sačuvamo našu nacionalnu baštinu i moram da priznam da sam bio jako tužan kada sam saznao za ovaj oglas, kaže Milutinović. On napominje da je „Zastava“ proizvela u svom veku 4,2 miliona automobila, da je podigla jedan grad na noge i da treba po svaku cenu sačuvati ono što je bilo obeležje jednog vremena, ili bar sprečiti dalju prodaju muzejskih primeraka.

 

Propala ideja o gradskom muzeju automobila  

 Naš sagovornik je prosledio pismo 14. marta, ali nije poznato da li je reagovao bilo ko od onih kojima je dopis namenjen.
 Direktor Fabrike „Zastava kamioni” Zoran Adžić je za „Kragujevačke” kratko rekao da ova fabrika ništa nije prodala od imovine i da su to najverovatnije učinili sudski izvršitelji koji su pre dve godine, uz asistenciju policije, zaplenili deo njihove imovine, uključujući i vozila.    
 Naime, „Kamioni” su dugo bili pod zaštitom države koja je ovom preduzeću od „strateškog značaja“ omogućila da ne izmiruje svoje obaveze, ni prema radnicima, ni prema poveriocima. Ali kada je zaštita skinuta, sudu su se obratili i radnici i poverioci, a bilo je posla i za izvršitelje koji su plenili i, budzašto, prodavali imovinu ovog nekada velikog preduzeća u kome danas ima svega 11 zaposlenih.
 Po sudskim rešenjima prodata su vozila, automobili, gume, felne, poluproizvodi... Bila je zakazana i prodaja mašina i postrojenja, ali se tada umešalo Ministarstvo odbrane i zaustavilo sva dalja sudska izvršenja. Postoji mogućnost da je deo oduzete imovine bio i kamion iz Muzeja.  
 U Grupi „Zastava vozila” nismo mogli da dobijemo nikakvu informaciju, pošto je direktor Dragan Srejović službeno odsutan, a niko drugi o tome „ne zna ništa“.
 Mnogo više informacija o muzejskim primercima „Zastavinih“ automobila može se naći na Internet forumu fanova tih vozila. Jedan od učesnika na forumu podseća da je nekada postojao muzej gde su bili smešteni svi primerci vozila proizvedenih u ovoj fabrici i da je čak u njemu snimljena epizoda popularne dečije emisije „Kocka, kocka, kockica”. Sve do bombardovanja 1999. godine muzej je kako-tako funkcionisao, a onda suz vozila izbačena na ledinu da ne stradaju od bombi i tu su i ostala, pod vedrim nebom. Mnoga su istrulila, kaže ovaj forumaš, a sa mnogih su pokradeni delovi.
Još jedan učesnik istog foruma je napisao da su se u „Zastavi” nalazili veoma interesantni modeli, ne samo oldtajmeri, već i prototipovi vozila, a postojala je i inicijativa da se određeni modeli proglase kulturnim dobrima.
 Isto tako, pre nešto više od dve godine, gradska vlast je nameravala da preuzme sve  primerke tih automobila i da oformi muzej.
- Imao sam ideju da grad preuzme sve automobile proizvedene u „Zastavi” i da napravimo jednu postavku tih automobila, jer oni su obeležje ovog grada. Međutim, nije se otišlo dalje od toga, rekao je Dalibor Jekić, koji je u prethodnom sazivu gradske vlasti bio zadužen za privredu.
 Sve je ostalo samo na dobrim namerama, a epilog nedovršenog posla je događaj s početka ovog teksta – prodaja kamiona iz muzeja. Neko bi, ipak, morao da povede računa o ovim automobilima, ili će u suprotnom oni zauvek nestati.
   


 

Zabeleženo u fabričkom listu

Prvi primerci „620B“

 U fabričkom listu „Zastava” iz januara 1962. godine ostalo je zabeleženo da su iz fabričkih hala izašli prvi primerci kamiona od dve tone. Zahvaljujući našem sagovorniku Miroslavu Milutinoviću koji nam je poslao stranicu iz novina, u prilici smo da ovaj objavimo faksimil ovog teksta.