Šta donosi brak sa „Renoom”

Šta donosi brak sa „Renoom”

Ako bi sa francuske strane bilo prihvaćeno spajanje „Fijat Krajsler automobila” i „Renoa” predviđaju se veća stabilnost i moć na svetskom tržištu tako ujedinjenih kompanija. A šta bi to donelo kragujevačkoj fabrici? Različita su mišljenja – od bržeg dobijanja novog modela do boljitka, ali na duže staze

Jedan detalj u obilju informacija povodom potvrde vesti da je kompanija „Fijat Krajsler automobili” ponudila spajanje „Renou” pozitivan je za Kragujevac u kome malo-malo pa se javi pesimizam u pogledu opstanka fabrike „FCA” u centru Šumadije. Taj detalj glasi da ako dođe do spajanja, neće biti gašenja proizvodnih pogona ni jednog partnera. Tako je predviđeno u predlogu o spajanju koji je predat Francuzima na razmatranje.
Tako su potvrđena očekivanja da se od potencijalnog spajanja dva auto giganta predviđaju dobri efekti za obadva partnera, pa samim tim i za svaku fabriku pojedinačno u ovim sistemima, uključujući i kragujevačku. U njoj su zavladali neizvesnost i strah radnika za radna mesta jer je najavljeno da će uprava „FCA” tražiti od nadležnog ministarstva odobrenje da radnike pošalje na plaćeno odsustvo od 95, umesto zakonom dozvoljenih 45 dana.
Tako su se u razmaku od par dana u kragujevačkom „FCA” i gradskoj javnosti preplela dva događaja od kojih je jedan doneo strepnju i tiče se lokalnog nivoa, a drugi je uneo optimizam i događa se na globalnoj sceni, ali bi svakako mogao da ima efekte i na kragujevačke radnike zaposlene u italijanskoj kompaniji.
 

Treći proizvođač na svetu


Ukoliko bi došlo do spajanja „FCA” i „Renoa” stvorio bi se treći proizvođač automobila na svetu, posle „Folksvagena” i „Tojote”, koji bi godišnje na tržište izbacivao 8,7 miliona vozila. Izračunato je da bi obe kompanije udruživanjem smanjile troškove u iznosu od pet milijardi evra godišnje, tako što bi se delili troškovi istraživanja, nabavke i drugih aktivnosti.
Ta cifra je zaista velika i za respekt i potvrđuje da proizvođači automobila sve više traže način da postanu efikasniji i konkurentniji kako bi izdržali konkurenciju i trku u elektrifikaciji i izradi autonomnih vozila. Pominje se da je „Reno” veoma jak u elektrici, a  „FCA” u nekim drugim delovima tehnologije.
Pitanje vlasništva, po predlogu „FCA”, nakon spajanja rešilo bi se tako što bi 50 posto nove ujedinjene firme pripadalo akcionarima italijansko američke kompanije, a 50 posto deoničarima „Renoa”.
Istog dana kada je objavljena vest o ponudi „FCA”, svetske agencije su objavile da direktori „Renoa” zasedaju i razmatraju ovu ponudu, kao i da neće davati izjave sve dok se sastanak ne završi. Usput je napomenuto da ne treba očekivati da se odluka donese samo nakon jednog sastanka, već da bi odlučivanje moglo da potraje nedeljama.
Ako Francuzi kažu „da” spajanju, onda bi postupak ujedinjenja mogao da potraje godinu dana, navode svetski mediji. To govori da, ako se pregovori završe pozitivno, prvi konkretni efekti ujedinjenja mogu biti vidljivi tek na leto iduće godine, što demantuje one koji bi eventualno očekivali brže pomake u pojedinim fabrikama, pa i kragujevačkoj.
Francuska Vlada, koja poseduje 15 odsto vlasničkog udela u „Renou” obazriva je prema ideji „FCA” o spajanju, navode agencije pozivajući se na neimenovane izvore iz Vlade. Država će prihvatiti spajanje jedino ako to ima smisla za radna mesta i francuski nacionalni interes, navodi isti izvor. Usput, postavlja se pitanje šta će biti sa postojećim savezom koji „Reno” ima sa japanskim ”Nisanom” i „Micubišijem”.

Dobijanje novog modela

Očekivanja od budućeg trećeg svetskog proizvođača, ako do spajanja dođe, u Kragujevcu su velika i najčešće su vezana za nadu da će to doneti brže uvođenje novog modela automobila u ovdašnjoj fabrici, a ne isključuje se mogućnost da to bude upravo neki „Renoov” model.
Zoran Stanić, predsednik Sindikata „Nezavisnost” u fabrici spada u one skeptičnije koji smatraju da spajanje dva giganta neće mnogo uticati na kragujevačku fabriku, ali je dobra odluka. Ovo zbog toga što je „Fijat”, kako navodi, pre nekoliko godina kupio „Alfa romeo” i „Lančiju” i, kako je imao bolje motore i još neke delove od njih, počeo da ih ugrađuje u ta vozila i unapredio njihove fabrike. Tako bi i od ovog spajanja moglo da dođe do poboljšanja, da dve velike kompanije ustupe jedna drugoj ono što imaju najbolje, rezonuje Stanić.
- Ne verujem da bi spajanje imalo uticaj na fabriku u Kragujevcu jer „FCA” ima 160 fabrika u svetu, a verovatno i „Reno”, jer će udeo u vlasništvu biti pola - pola. Ali, možda će se to osetiti kasnije, jer se pominje uvođenje nekog novog SUV modela, ili ako formiraju neki zajednički model vozila, pa odluče da se proizvodi ovde, kaže Stanić.   
Upravo je novi model ono što već duže nedostaje kragujevačkoj fabrici i razlog što bi ove godine moglo da se provede na plaćenom odsustvu dodatnih 95 dana preko limita od 45 dana koji je zakonom dozvoljen, što je bezmalo pet meseci. Zoran Stanić kaže da je model koji se sada proizvodi, „500 l”, već sedam godina u proizvodnji i da je logično da potražnja pada, a obećanje koje se čulo ranije i važi kao pravilo je da će se novi model uvesti kada proizvodnja sadašnjeg padne na nivo ispod 30.000 vozila godišnje – proizvedenih i prodatih.
- Taj donji nivo još nije dostignut. Nama je rečeno kada smo primani u fabriku da ona radi punom parom i da mi pomažemo druge „Fijatove” fabrike po svetu koje lošije posluju, a da će druge fabrike, ako mi budemo imali problema, pomagati nama. Ne znam da li nam oni pomažu, ili je bolje bilo da smo sami čuvali pare „za crne dane”. Koliko znam, „FCA” nema finansijskih problema i prošlu godinu je završio sa najboljim rezultatom u istoriji, kaže Stanić.
On smatra da je potpuno logično da kompanija u uslovima smanjene prodaje traži veći broj dana plaćenog odsustva, kao štoje logično da ministarstvo odobri to odsustvo, kada radnici dobijaju 65 posto od pune plate. Ali, napominje da se njegov sindikat zalaže da u tim uslovima poslodavac povede računa o onim radnicima koji imaju visoke rate kredita, jer je pitanje da li će im išta ostati kad se od smanjene plate odbije rata.
- Radnici se toga najviše plaše, da ostanu bez dinara kad im se odbije kredit. Ali, razumljivo, još je veći strah od gubitka posla i gašenja fabrike, koji se javio nakon sve većih prekida proizvodnje. Zato tražimo da poslodavac objavi Plan proizvodnje za ovu godinu, što mu je obaveza i po kolektivnom ugovoru, a to nije još učinio. To se krije i plaše se ljudi, koji sve više na svoj posao gledaju kao nešto od danas do sutra, zaključuje Stanić.  
  
ZORAN MARKOVIĆ, PREDSEDNIK SAMOSTALNOG SINDIKATA
Otkazan sastanak sa premijerkom

Samostalni sindikat u fabrici „FCA” u Kragujevcu saznao je iz medija za najavu poslovodstva preduzeća da će zatražiti da plaćeno odsustvo bude 95 dana, umesto zakonom dozvoljenih 45 dana. Zoran Marković, predsednik Samostalnog sindikata izjavio je da njih niko o tome nije zvanično obavestio, kao što nisu obavešteni kakav je „Fijatov” plan proizvodnje za ovu godinu, niti o novom modelu koji bi se proizvodio u fabrici u Kragujevcu.
Marković je za naš list izjavio da u utorak, 28. maja, predstavnici sindikata imaju zakazan sastanak u kabinetu premijerke Ane Brnabić povodom svih ovih pitanja. Pošto je u ponedeljak, 27. maja, jedna od svetskih vesti bilo i moguće spajanje „FCA” i „Renoa”, Marković je izjavio kako će i o tome biti reči i da očekuje informacije i o toj temi, budući da je saznao da u Beogradu boravi veći broj Italijana iz „Fijata”.
Međutim, veče pred polazak u Beograd dobili su informaciju da se sastanak odlaže zbog zasedanja Skupštine Srbije o Kosovu i da će novo biti naknadno zakazan. Zbog toga Marković nije imao nikakav komentar  o svim aktuelnim događajima, jer traži dodatne informacije.